لینک های دسترسی

Breaking News

سفر هیات گروه طالبان به تاشکند


شیر عباس استانکزی که ریاست هیات طالبان به تاشکند را بر عهده داشت، در حال حاضر مسوول دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر نیز است
شیر عباس استانکزی که ریاست هیات طالبان به تاشکند را بر عهده داشت، در حال حاضر مسوول دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر نیز است

یک هیات گروه طالبان به تاشکند، پایتخت ازبکستان، سفر کرد و از تاریخ هفتم آگست تا دهم آگست با مقام های ازبکستان، دیدار و گفتگو داشت.

وزارت خارجه ازبکستان با نشر اعلامیه یی روز شنبه گفته است که این هیات گروه طالبان که ریاست آن را شیر عباس استانکزی بر عهده داشت، از هفتم تا دهم اگست از ازبکستان دیدار کرد.

در این اعلامیه آمده که هیات طالبان در مقر وزارت خارجه ازبکستان با مقام های این کشور دیدار کرد و دو طرف روی چشم انداز روند صلح در افغانستان تبادله نظر کردند.

اما در اعلامیۀ وزارت خارجۀ ازبکستان از جزئیات این گفتگو های چیزی بیان نشده است.

شیر عباس استانکزی مسوول دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر است. آقای استانکزی در حاکمیت طالبان نخست به حیث معین وزارت خارجۀ طالبان ایفای وظیفه می کرد و سپس به حیث معین وزارت صحت عامه کار کرد و تا سقوط رژیم طالبان در این موقف باقی ماند.

این نمایندۀ گروه طالبان از معدود مقام های دوران حاکمیت طالبان بود که با زبان انگلیسی صحبت می کرد و بر خلاف بسیاری از مقام های طالبان با خبرنگاران در مقابل کمره مصاحبه می کرد.

ازبکستان در ماه مارچ امسال نیز میزبان یک نشست در مورد صلح و توسعه در افغانستان بود.

سفر هیات طالبان به تاشکند و بحث ها در مورد روند صلح افغانستان در حالی صورت گرفته است که طالبان از دو روز به این سو شهر غزنی را از چندین جهت مورد حمله قرار داده اند که در نتیجۀ آن ده ها به شمول غیر نظامیان کشته و زخمی شده اند.

پس انتخاب شوکت میر ضیایف به حیث رئیس جمهور ازبکستان در سال دسمبر ۲۰۱۶، این کشور تلاش کرده تا نقش بیشتر در روند صلح افغانستان بازی کند.

XS
SM
MD
LG