لینک های دسترسی

Breaking News

یک مقام صلیب سرخ: بحران در افغانستان به تدریج در حال بدتر شدن است


مقام های ملل متحد هشدار داده اند که ۲۴ میلیون نفر به شمول میلیون ها کودک در افغانستان با خطر گرسنگی مواجه است
مقام های ملل متحد هشدار داده اند که ۲۴ میلیون نفر به شمول میلیون ها کودک در افغانستان با خطر گرسنگی مواجه است

یک مقام فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، روز پنجشنبه دوم دسمبر (۱۱ قوس) گفت که افغانستان با بحران های متعدی مواجه است و اوضاع به تدریج در آن کشور در حال بدتر شدن است.

الکساندر متیو، مسوول بخش آسیا و اقیانوس آرام فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، گفته است که خشکسالی، فروپاشی اقتصاد و بیجا شدن مردم، شهروندان افغانستان را با فاجعه گرسنگی مواجه ساخته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتید،‌ این امداد رسان همچنان هشدار داد که رسیدن فصل زمستان، افغان های بیشتر را در معرض این فاجعه قرار خواهد داد.

این مقام خواستار حل بحران بانکداری در افغانستان شد و گفت که اقدامات بشردوستانه باید از تعزیرات اقتصادی مستثنا باشد و این تعزیرات نباید مردم آسیب پذیر را متضرر کند.

این در حالی است که شماری از کشور ها و سازمان های بین المللی از جمله ملل متحد هشدار داده اند که پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، اقتصاد این کشور جنگ زده در حال سقوط است.

یک روز قبل، سازمان ملل متحد خواهان ۴۱ میلیارد دالر کمک های بشری برای کشور‌های جنگ زده و فقیر در سراسر جهان شد و تنها برای افغانستان خواهان ۴.۵ میلیارد دالر شده است که بیش از ۱۰ در صد این کمک را تشکیل می‌دهد. ملل متحد گفته است که "نیازمندی‌ها [در افغانستان] سر به فلک کشیده است."

مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد،‌ گفته است که نبود پول نقد در افغانستان یک مانع بزرگ برای ارایهٔ هرگونه خدمات در آن کشور است و تلاش می‌کند تا از طریق بانک جهانی و ملل متحد به این مشکل رسیدگی شود.

پس از ورود طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کرد.

مقام‌های امریکایی گفته اند که کشور‌های اروپایی نیز دو میلیارد دالر دارایی‌‌های افغانستان را پس از تسلط طالبان منجمد کرده اند.

قبل بر این،‌ دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) برای آسیا به تاریخ ۲۹ نومبر (هشتم قوس) در مورد وضعیت موجود در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشری جهان در این کشور در حال شکل گرفتن است.

این در حالیست که ملا محمد حسن آخند، رییس الوزرای حکومت سرپرست طالبان، در نخستین سخنرانی صوتی اش گفت که حکومت طالبان مسوول تمامی مشکلات کنونی در افغانستان نبوده و طالبان وعده رساندن رزق به افغان ها را نداده بود.

XS
SM
MD
LG