لینک های دسترسی

Breaking News

منابع: بانک جهانی انتقال ۲۸۰ میلیون دالر پول افغانستان را تایید کرد


تصویر از آرشیف
تصویر از آرشیف

منابع آگاه روز چهارشنبه اول دسمبر (دهم قوس)‌ گفتند که بانک جهان انتقال ۲۸۰ میلیون دالر پول‌های منجمد شدهٔ افغانستان را به دو ادارهٔ کمک رسانی تایید کرد تا به مشکل اقتصاد متزلزل آن کشور رسیدگی شود.

خبرگزاری رویترز این موضوع را از قول دو منبع آگاه گزارش داده است. این منابع آگاه گفته اند که این مقدار پول فقط زمانی به صندوق امانت بازسازی افغانستان سپرده می‌شود که ۳۱ عضو تمویل کننده، آنرا تصویب کند.

در حال حاضر، بانک جهانی مدیریت صندوق امانت بازسازی افغانستان را بر عهده دارد و در صورت تصویب، این پول‌ها به برنامهٔ جهانی غذا (WFP) و صندوق حمایت از کودکان ملل متحد یا (UNICEF) انتقال داده خواهد شد.

این منابع که نام آنان در گزارش ذکر نشده است، گفته اند که انتظار می‌رود که تمویل کنندگان روز جمعه ملاقات کنند و در مورد انتقال پول به دو ادارهٔ سازمان ملل متحد تصمیم بگیرند.

در همین حال،‌ ملل متحد روز چهارشنبه با نشر گزارشی اعلام کرد که پس از مسلط شدن طالبان در افغانستان و قطع میلیارد‌ها دالر کمک بشردوستانهٔ جامعهٔ بین المللی، جمعیت حدود ۴۰ میلیون نفری افغانستان را "با تکان مالی بی‌سابقه" مواجه کرده است.

این گزارش همچنین پیش بینی کرده است که عاید ناخالص داخلی افغانستان در ظرف یکسال ۲۰ در صد کاهش خواهد یافت و در سال‌های بعدی، انقباض اقتصادی می‌تواند حدود ۳۰ برسد.

پس از ورود طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند، اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور را وخیم‌تر کرد.

مقام‌های امریکایی گفته اند که کشور‌های اروپایی نیز دو میلیارد دالر دارایی‌‌های افغانستان را پس از تسلط طالبان منجمد کرده اند.

افزون بر آن، بانک جهانی تمویل پروژه‌های خود را در افغانستان متوقف کرد، صندوق بین‌المللی پول نیز انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را که قرار بود به حکومت افغانستان بسپارد، به حالت تعلیق در آورد و آلمان نیز اعلام کرد که ۳۰۰ میلیون دالر کمک آن کشور که قرار بود به حکومت افغانستان سپرده شود، انتقال داده نخواهد شد.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) از وضعیت موجود در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشری جهان در این کشور در حال شکل گرفتن است.

XS
SM
MD
LG