لینک های دسترسی

Breaking News

سروی: شورای عالی صلح نمی‌تواند نقش میانجی را ایفا کند


نشست اعضای شورای عالی صلح با رئیس جمهور افغانستان.
نشست اعضای شورای عالی صلح با رئیس جمهور افغانستان.

مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی افغانستان، روز شنبه در یک نشست زیر نام "بن بست صلح در کشور و راه بیرون رفت" نتایج این سروی را نیز اعلام کرد.

در این سروی، با دوهزار تن شامل استادان پوهنتون، صاحب‌نظران و اعضای نهادهای فعال صلح در شش ولایت افغانستان مصاحبه شده است.

عبدالباقی امین، رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی افغانستان گفت ۷۶ درصد مصاحبه شوندگان، گفته اند که شورای عالی صلح افغانستان، نمی‌تواند نقش میانجی را بازی کند.

آقای امین افزود "هفتاد و هشت درصد می‌گویند که به یک میانجی بی‌طرف ضرورت است تا آنها بتوانند مذاکرات صلح را به پیش ببرند و یا هم در این رابطه کار موثری کنند. نود درصد از کسانی که در پرسش شرکت کردند، می‌گویند که تفاهم بین‌الافغانی ضرورت اساسی صلح در افغانستان است".

هشتاد و پنج درصد اشتراک کننندگان در این سروی، گفته اند که جنگ در افغانستان برنده ندارد و ۶۷ درصد باور داشته اند که ارادۀ حقیقی برای صلح در حکومت افغانستان وجود ندارد.

بربنیاد این سروی، ۷۳ درصد پاسخ دهندگان گفته اند که جنگ در افغانستان نیابتی است و ۶۵ درصد باور داشته اند که پاکستان نمی‌تواند برای تامین صلح در افغانستان کمک کند.

اما شورای عالی صلح افغانستان این سروی، را "ناتمام" می‌خواند.

عبدالخبیر اوچقون، معاون شورای عالی صلح افغانستان، در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت "این سروی، یک سروی ناتمام است. ما اگر بخواهیم در افغانستان صلح بیاید و مالکیت پروسه صلح به دست افغان‌ها باشد، بهتر از شورای عالی صلح که در اینجا شخصیت‌های مهم مختلف کشور به نمایندگی از مردم افغانستان می‌توانند وساطت کند".

XS
SM
MD
LG