لینک های دسترسی

Breaking News

سفر محمود عباس به واشنگتن و ناخشنودی اسرائیل


رئیس ادارۀ خود مختار فلسطینی در حالی با رئیس جمهور امریکا دیدار میکند که اسرائیل این دیدار را مورد انتقاد قرار داده است
رئیس ادارۀ خود مختار فلسطینی در حالی با رئیس جمهور امریکا دیدار میکند که اسرائیل این دیدار را مورد انتقاد قرار داده است

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ، امروز در قصر سفید با محمود عباس، رئیس ادارۀ خودمختار فلسطینی، ملاقات می کند.

فلسطینی ها در مورد این دیدار، احساسات متفاوت داشته، اما صدراعظم اسرائیل راجع به آن، ابراز ناخشنودی کرده است.

در همین حال، ادارۀ رئیس جمهور ترمپ، روی انتقال سفارت امریکا از تل ابیب به بیت المقدس غور میکند، گامی که فلسطینی ها با آن شدیداً مخالف اند.

در آستانۀ سفر محمود عباس، رهبر ادارۀ خودمختار فلسطینی ها به واشنگتن، مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحده دیروز در محفلی که به مناسبت روز استقلال اسرائیل برگزار شده بود، تصریح نمود که امریکا سرسختانه در کنار اسرائیل خواهد ایستاد.

آقای پنس ضمناً بیان داشت که رئیس جمهور ترمپ، روی انتقال سفارت امریکا از تل ابیب به بیت المقدس، جداً غور می کند.

با اینهم، معاون ریاست جمهوری امریکا افزود که آقای ترمپ شخصاً به حل معضلۀ اسرائیل و فلسطینی ها متعهد بوده و در این زمینه، تا حدی پیشرفت صورت گرفته است. اما طوری به نظر میرسد که اسرائیل از پالیسی واشنگتن کاملاً راضی نیست.

بنیامین نتنیاهو صدراعظم آن کشور، از دیدار رئیس جمهور عباس با رئیس جمهور ترمپ انتقاد کرده و گفته است "چگونه از صلح صحبت میکنید؟ از صلح با اسرائیل، در حالی که همزمان با این، قاتلینی را که خون اسراییلی های بیگناه را میریزند، تمویل میکنید؟ میخواهید گام واقعی به سوی صلح بردارید؟ پول دادن به قاتلین را متوقف سازید، قانونی را که اجازه میدهد به این قاتلین پول پرداخت شود، فسخ کنید، در عوض قاتلین، صلح را تمویل کنید!"

در عین حال، فلسطینی ها نیز در رابطه با دیدار ترمپ و عباس، احساسات متفاوتی دارند. رهبران جناح های سیاسی فتح و حماس، به تلاش های ادارۀ ترمپ در راستای مذاکرات صلح، امید اندکی دارند.

اسماعیل هنیه، فرد شماره دوم گروه حماس گفته است "ما از این دیدار، هیچ توقعی نداریم، زیرا موضعگیری های امریکا، روشن بوده و کاملاً به طرفداری از رژیم صهیونیستی است."

به گفتۀ این مقام گروۀ حماس، ادارۀ کنونی ایالات متحده، حتی ساده ترین مفاهیم آنچه را که روند صلح خوانده می شود، رد می کند.

بارک أوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، با بنیامین نتیاهو صدراعظم اسرائیل میانۀ خوبی نداشت، اما دونالد ترمپ رئیس جمهور کنونی امریکا، در برابر نتنیاهو، لحن گرمتر و دوستانه تری به کار میبرد. فلسطینی ها نیز نگران اند که اکنون امریکا با رهبران فلسطینی، برخورد برابری نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG