لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: ایجاد حکومت موقت به تامین صلح منتج نمی‌شود


رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر نمایندگان طالبان و برخی چهره‌های سیاسی در این کشور گفت که ایجاد ادارۀ موقت به تامین صلح منتج نمی‌شود.

عبدالله عبدالله روز سه شنبه نهم فبروی (۲۱ دلو) در نشست گشایش کمیسیون رسانه‌ها و آگاهی عامۀ شورای عالی مصالحۀ ملی این کشور گفت: "هیچ تجربه‌ای را سراغ ندارد که تنها با موافقه روی ایجاد حکومت موقت، صلح در یک کشور برقرار شده باشد."

آقای عبدالله افزود بحث حکومت موقت همواره در میان چهره‌سیاسی در افغانستان مطرح می‌شود که گویا آنان در میان خود روی تشکیل ادارۀ موقت به توافق می‌رسند و با چنین کار، وضعیت در این کشور بهتر خواهد شد.

او در ادامه گفت: "من این را بسیار مفید نمی‌دانم و این پیام که گاهی از طرف حرکت طالبان هم می‌آید که با این شخص ما مشکل داریم و با شخص دیگر مشکل نداریم. باید گفت که مساله – مساله شخص نیست، مسالۀ مردم افغانستان است. باید با نمایندگان مردم افغانستان در میز مذاکره بنشینند و به یک نتیجه برسند."

آقای عبدالله همچنان از ادامه خشونت‌های گروه طالبان در این کشور انتقاد کرد و گفت که هیات مذاکره‌کنندۀ این گروه میز گفتگو را در قطر ترک کرده و تا اکنون حاضر به گفتگو با هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان نشده است.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان از کشورهای کمک‌کنندۀ صلح افغانستان به شمول قطر، خواست بر طالبان فشار بیاروند تا آنان به میز مذاکره حاضر شوند.

این در حالی است که شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون هیات مذاکره کنندهٔ طالبان در مسکو گفت که "یگانه مانع" در برابر صلح رییس جمهور غنی است.

آقای ستانکزی همچنان گفته بود: "امروز اگر اشرف غنی از جنگ دست بردارد و بگوید که استعفا می‌کند و برای صلح قربانی می‌دهد ما حاضر استیم به مذاکره برای حکومت جدید… به همین دلیل هم مذاکره می‌کنیم."

در واکنش به این اظهارات ستانکزی، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفت که ایجاد حکومت موقت سبب خونریزی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG