لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: طالبان به تفاهم سیاسی بی‌باوراند؛ روند صلح پیشرفت ندارد


عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفته است که به دلیل عدم جدیت طالبان در روند صلح افغانستان این روند در ماه‌ها اخیر پیشرفتی نداشته است.

آقای عبدالله روز چهارشنبه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) در نشستی با نمایندگان امریکا، روسیه، چین و پاکستان در شهر دوحه، پایتخت قطر گفت: "وضعیت در افغانستان جدی و بحرانی است و تهدیدهای بالقوه‌ سلامت کشور را تهدید می‌کنند."

کشورهای عضو ترویکا به شمول پاکستان تاکید دارند که بن‌بست به میان آمده در افغانستان راه حل نظامی ندارد و یگانه گزینه برای بیرون رفت از وضعیت موجود در آن کشور تفاهم سیاسی میان طرف‌های درگیر جنگ است.

آقای عبدالله با اشاره به بی میلی طالبان به مذاکرات صلح افغانستان افزود که این گروه به راه حل سیاسی باورمند نبوده و نیز برخلاف تمام تعهدات، روابط خود را با گروه‌های دهشت افگن به شمول القاعده حفظ کرده است.

آقای عبدالله گفت: "وقتی نوبت به مذاکرات صلح می‌رسد طالبان جدی نیستند. جهان و ما در امر مبارزه با دهشت‌افگنی توافق داشتیم. حالا طالبان به عوض مذاکره و تقابل با جریان‌های دهشت‌افگن، بر شهرهای افغانستان هجوم می‌برند. این اقدامات بر تلاش‌های صلح و ثبات منطقه و جهان تاثیرات منفی می‌گذارد."

قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن به شمول القاعده، کاهش خشونت و تعامل در مذاکرات بین‌الافغانی از تعهدات طالبان در توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان است که در اواخر فبروری سال گذشته در قطر امضا شد. اما به گفتۀ مقام‌های افغان و امریکایی طالبان روابط خود را با القاعده قطع نکرده و بر عکس حملات شان را بر نظامیان و غیرنظامیان در افغانستان شدت بخشیده اند.

عبدالله عبدالله گفت که جمهوری اسلامی افغانستان طرفدار دستیابی به راه حل سیاسی از ورای مذاکره و تفاهم است و طرح خود را نیز در این زمینه ارایه کرده است، اما به گفتۀ وی زمانیکه طرف دیگر جنگ مایل به صلح نیست، چه کاری می‌توان انجام داد.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفت که اگر طالبان می‌خواهند اعتماد دولت و مردم افغانستان را کسب کنند، از حملات بالای شهرها و مردم افغانستان دست بکشند و به مذاکره تن در دهند تا توافق سیاسی حاصل شود.

یو ژیاویونگ، نمایندۀ ویژۀ چین در امور افغانستان که در نشست‌های دو روز اخیر در قطر شرکت دارد، به تلویزیون مرکزی دولتی چین گفته است که همه‌طرف‌ها فعالانه می‌کوشند که راه حل صلح آمیز را برای وضعیت موجود در افغانستان دریابند.

آقای یو گفت: "چین آماده است که سهم خود را در این زمینه ایفا کند...چین با جامعۀ جهانی، کشورهای همسایه و منطقه تلاش‌های بی‌دریغ در این راستا به خرج خواهد داد."

این نشست در حالی برگزار می‌شود که حملات طالبان با شدت تمام در سرتاسر افغانستان ادامه داشته و شورشیان آن گروه در حومه و مراکز کم از کم هشت ولایت با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان درگیر جنگ خونین اند.

XS
SM
MD
LG