لینک های دسترسی

Breaking News

سیگار: کتاب‌های کمکی درسی مکاتب افغانستان 'مشکلات متعدد' دارد


دفتر سرمفتش ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) گزارش داده است که کتاب‌های کمکی درسی دورۀ ابتداییه، دارای مشکلات متعدد است.

این کتاب‌ها که تحت پروژۀ "کودکان افغان می‌خوانند" به کمک حدود ۷۰ میلیارد دالری ادارۀ انکشافی ایالات متحده برای افغانستان چاپ شده، در چهار ولایت توزیع شده است.

بر بنیاد یافته‌های سیگار که از ۷۷ مکتب در این ولایات به دست آمده، مسوولان و دانش‌آموزان این کتاب‌ها را ممد دانسته اند؛ اما سیگار مشکلات انشایی، نگهداری غیرمعیاری کتاب‌ها در مکاتب، نبود برخی صفحات در این کتاب‌ها و کیفیت پایین ورق را برجسته ساخته است.

گزارش سیگار که در ماه روان میلادی نشر شده، نشان می‌دهد که مدیران و معلمان در یک چهارم مکاتب مورد بازرسی اظهار داشته اند که این کتاب‌ها دیگر در شرایطی نیستند که استفاده شوند.

گزارش گفته است: "همچنین مشکلات توزیع را پیدا کردیم. در پنج انباری که مواد کمک‌آموزشی معلمان در آن نگهداری می‌شد، دریافتیم که بیش از ۱۵۰هزار کتاب درسی تا دو سال در انبار بودند. چهار نفر از پنج مدیر انبار نیز اظهار داشتند كه به زودی برای توزیع این كتاب‌ها هیچ برنامه‌ای ندارند".

سیگار به ادارۀ انکشافی ایالات متحده برای افغانستان سفارش کرده است تا چاپ كتاب‌ها را با مشخصات قراردادها ارزیابی کند و همچنان تاسیسات نگهداری، حسابدهی و شرایط نگهداری آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهد.

همچنان سیگار تاکید کرده است که ادارۀ انکشافی ایالات متحده برای افغانستان برای تعیین چگونگی استفاده از کتاب‌های موجود در انبارها، برنامه‌ای را با وزارت معارف تهیه کند.

وزارت معارف افغانستان در واکنش به این گزارش گفت که "موسسه‌ای آموزش برای کودکان افغان" مستقیم از ادارۀ انکشافی ایالات متحده امریکا پول گرفته و این کتاب‌ها را چاپ کرده است.

نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف افغانستان به صدای امریکا گفت که این وزارت در توزیع این کتاب‌ها به مکاتب، با این موسسه هماهنگی می‌کند.

همچنان خانم نزهت افزود که این کتاب‌ها در تحویل‌خانه‌های مکاتب، نگهداری نمی‌شوند؛ اما پس از آنکه به دسترس شاگردان قرار می‌گیرد؛ معلمان مکاتب به آنان توصیه می‌کنند که در نگهداری کتاب‌های کمک درسی توجه کنند.

به گفتۀ خانم نزهت، فرهنگ نگهداری کتاب در دورۀ ابتدایی هنوز میان شاگردان جا افتاده نشده و به همین دلیل، یک کتاب درسی که باید در سه سال استهلاک شود؛ کمتر از این مدت فرسوده می‌شوند.

XS
SM
MD
LG