لینک های دسترسی

Breaking News

دولت وزیری: طالبان فقط بر ۱۱ ولسوالی افغانستان تسلط دارند


وزارت دفاع ملی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که گروه طالبان به جز از ۱۱ ولسوالی، آنهم درمرکز ولسوالی، دیگر بر هیچ گوشۀ از جغرافیای افغانستان تسلط ندارد.

اعلامیۀ وزارت دفاع افغانستان که روز چهارشنبه نشر شد، گزارش هایی را رد کرد که گویا ۷۰ در صد ولسوالی های افغانستان تحت کنترول و یا تهدید گروه طالبان قرار دارد.

در واقع، اعلامیۀ وزارت دفاع افغانستان، واکنش به گزارش تحقیقی بی بی سی در مورد ساحات تحت کنترول گروه های مسلح مخالف حکومت به شمول طالبان و تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش بود.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، طی اعلامیه ای گفته است که گزارش بی بی سی " مبنی بر فیصدی حاکمیت توسط طالبان و داعش و آن هم تائیدش از طریق تلیفون بر جغرافیای کشور میتواند خیلی نوسانی، متغیر ودور از واقعیت باشد."

آقای وزیری در این اعلامیه ادعا کرده است که "گروه های دهشت افگن" در افغانستان قدرت مقابله با نیروهای دفاعی و امنیتی را روز تا روز از دست می دهند و به حملات و تلفات ملکی ها برای بر آورده ساختن عقده های شان می پردازند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با اشاره به گزارش دفتر سرمنفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان یا سیگار گفته است که میزان تهدید مخالفین مسلح همواره در حال تغییر بوده و در صورت بروز تهدید "نیروهای دفاعی و امنیتی به رفع آن پرداخته و برای فروکش نمودن تهدیدات با استعمال ظرفیت های شان به سرکوب دشمنان پرداخته است."

آقای وزیری همچنین گزارش هایی را تکذیب کرده که گویا ۱۵ میلیون جمعیت افغانستان تحت حاکمیت طالبان قرار دارد و آنرا " کاملاً مبالغه آمیز" عنوان کرده است.

با آنهم سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته است که "تائید میکنیم که دربعضی مناطق تهدیدات وجود دارد و نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان برای دفع و طرد آن با درنظرداشت ظرفیت های شان مصروف اند ،ولی بیشتر از هر وقت دیگر نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان مجهز با تکنالوژی پیشرفته شده و دسترسی به امکانات بیشتر ادامه دارد."

اظهارات این مقام وزارت دفاع افغانستان در حالی بیان شده است که در هفته های اخیر شهر های عمدۀ افغانستان به شمول کابل شاهد حملات مرگبار بوده است که در نتیجۀ آن صد های غیر نظامی کشته و یا زخمی شده اند.

مقامات حکومت افغانستان به شمول محمد اشرف غنی، رئیس جمهور آن کشور، گفته اند که هدف قرار دادن غیر نظامیان توسط گروه طالبان، شبکۀ حقانی و داعش نشانه ناامیدی و ضعف آنان در میدان های نبرد است—نه نمایانگر قوت آنان.

حملات پی در شهر کابل که در نتیجۀ آن صد های غیر نظامی کشته و زخمی شد، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده را وا داشت تا مذاکره با گروه طالبان را رد کند. به دنبال موجی از حملات مرگبار اخیر طالبان در افغانستان آقای ترمپ گفت "ما نمی‌خواهیم با طالبان مذاکره کنیم".

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که "در آنجا (افغانستان) جنگ کاملاً متفاوتی در جریان است. آنان (طالبان) مردم را چپ و راست می کشند. مردم بیگناه چپ و راست کشته می شوند...شاید زمانی با طالبان مذاکره صورت بگیرد که آیندۀ دور خواهد بود، اما در حال حاضر مذاکره را با این گروه نفی می‌کنیم".

XS
SM
MD
LG