لینک های دسترسی

Breaking News

شمار کشته شدگان حملۀ کابل به ۱۰۳نفر رسید


ناله و فریاد یک مرد که یکی از نزدیکان خود را در حملۀ خونین روز شنبه در کابل از دست داد
ناله و فریاد یک مرد که یکی از نزدیکان خود را در حملۀ خونین روز شنبه در کابل از دست داد

ویس احمد برمک، وزیر امور داخلۀ افغانستان می‌گوید که در حملۀ مرگبار روز شنبه در کابل ۱۰۳ تن شامل پنج پولیس کشته و ۲۳۵ تن شامل ۳۰ پولیس زخمی شده اند.

آقای برمک، عصر روز یکشنبه در کنفرانس خبری مشترک با رئیس عمومی امنیت ملی و وزیر دفاع ملی افغانستان گفت، اجساد کسانی که شناسایی نشده به طب عدلی انتقال داده شده اند.

این انفجار مرگبار حوالی ساعت ۱۲:۴۵ چاشت شنبه به وقت کابل در نزدیک ساختمان پیشین وزارت امور داخلۀ افغانستان، با استفاده از موتر امبولانس رخ داد.

وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت که زخمیان این رویداد، به شفاخانه ایمرجنسی و وزیر محمد اکبر خان انتقال یافته اند.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان در مورد حمله گفت که "حمله کننده یک موتر امبولانس مملو از مواد انفجاری را به بهانۀ رسانیدن مریض به شفاخانۀ جمهوریت از قراول نخست گذشتاند، اما در قراول دوم پولیس بر او شک کرد و در نتیجۀ تیراندازی پولیس خود را منفجر ساخت".

شفاخانۀ جمهوریت در نزدیک ساختمان وزارت داخلۀ سابق واقع است.

حملۀ مرگبار شنبه کابل یک هفته پس از حمله بر هوتل انترکانتیننتال کابل صورت گرفته که در آن ۲۲ نفر به شمول چهار شهروند امریکایی کشته و ده ها غیر نظامی دیگر زخمی گردید.

مقامات وزارت داخله تا حال مشخص نکرده اند که هدف اصلی حمله کجا بوده، اما به گفتۀ یکی از مقامات ارشد حکومت افغانستان، هدف اصلی حمله قونسلگری هند بود، اما قبل از رسیدن به هدف، شخص انتحاری کننده موتر مملو از مواد انفجاری خود را که یک امبولانس بود، منفجر داد.

این مقام همچنین گفته است که حمله توسط تندروان شبکۀ حقانی صورت گرفته است.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان با نشرخبرنامۀ گفته است که این حمله توسط اعضای این گروه در قراول دوم سرک شفاخانۀ جمهوریت و ساختمان وزارت داخلۀ سابق صورت گرفته است.

در همین حال، یک مقام ارشد دیگر حکومت افغانستان به صدای امریکا گفت که شبکۀ حقانی به دلیل دستوری که از سوی استخبارات نظامی پاکستان یا ISI گرفته، مسوولیت چنین حملات را بر عهده نمی گیرد، زیرا اسلام آباد به دلیل پناه دادن و حمایت از شبکۀ حقانی تحت فشار جامعه بین المللی قرار دارد.

این حمله دو روز پس از آن صورت گرفت که حکومت ایالات متحده تعزیرات را بر شش عضو ارشد این دو گروه وضع کرد.

حمله روز شنبه کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:29 0:00

محمد اسماعیل کاووسی، رئیس مطبوعات وزارت صحت عامۀ افغانستان، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که قربانیان به شمول کشته شدگان و زخمیان این رویداد به شفاخانه‌های وزیرمحمد اکبرخان و ایمرجنسی انتقال داده شده اند.

اما شاهدان عینی می‌گویند شمار تلفات زیاد است. مشتاق، شاهد عینی این رویداد، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که این حمله در نزدیک دروازۀ ورودی ساختمان وزارت داخلۀ سابق رخ داده است.

واکنش ها

ریاست جمهوری افغانستان با نشر یک اعلامیه حملۀ مرگبار کابل را محکوم کرده و گفته است که غیر نظامیان به شمول زنان و کودکان در میان قربانیان این حمله شامل اند.

در همین حال، منشی عمومی ملل متحد حمله مرگبار امروز در کابل را شدید محکوم کرد.

در اعلامیۀ که از سوی منشی عمومی ملل متحد نشر شده "حملات بی باکانه علیه غیرنظامیان را" تخطی شدید حقوق بشری و قوانین بین المللی خواهد شده و آنرا غیر قابل توجیه عنوان کرده است.

جان بس، سفیر ایالات متحده در کابل، نیز با نشر اعلامیه ای حملۀ خونین کابل را محکوم کرد و آنرا "بی معنی بزدلانه" عنوان کرد.

دفتر معاونت ملل متحد برای افغانستان یا یوناما، ضمن محکوم کردن این حمله گفته است که هدف قرار دادن غیر نظامیان مخالفت واضح با قوانین بشری بین المللی است و از گروه طالبان خواسته است تا مسوولیت های خود را در قبال قوانین بین المللی ادا کنند.

حکومت پاکستان که متهم به پناه دادن به گروه طالبان است، نیز حملۀ روز شنبۀ کابل را حمله دهشت افگنی خوانده و گفته است "هیچ دلیلی وجود ندارد که اعمال دهشت افگنی در برابر مردم بی گناه را توجیه کند."

XS
SM
MD
LG