لینک های دسترسی

Breaking News

قضات زن افغان دربرازیل: فراگیری لسان و عادت به فرهنگ بومی برای ما مشکل است


مسکا، قاضی زن افغان که پس از تسط طالبان بر افغانستان در خفا به سر می‌برد، ظاهراً یک اشتباه کوچک در جریان سخنرانی رییس جمهور برازیل، زندگی و هفت قاضی زن دیگر افغان را تغییر داد.

هفت قاضی زن افغان همراه با خانواده‌های شان در برازیل پناهنده شده اند.

جایربولسونارو، رییس جمهور برازیل حین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تاریخ ۲۱ سپتمبر اعلام کرد که کشورش حاضر است پناهجویان افغان را بپذیرد.

او گفت:" ما به دلایل بشری به افغان‌های مسیحی، زنان، کودکان و قضات پناهندگی می‌دهیم."

رییس جمهور برازیل که به زبان پرتگالی صحبت می‌کرد، اشتباهاً به عضو کلمهٔ نوجوانان از قضات نام برد، اما با آنهم حکومت برازیل به وعده اش وفا کرد و به قضات زن افغان پناه داد.

مسکا و خانواده اش در مرحله اول از کابل به مزارشریف، از آنجا به یونان و سپس با شش قاضی زن دیگر به برازیل منتقل شدند.

آنان دراواخر ماه اکتوبر دربرازیل مسکن‌گزیدند؛ کشوری که مردمش به جز علاقه به بازی فوتبال دیگر هیج وجه مشترک با مردم افغانستان ندارد.

این قاضی افغان پس از ورود به برازیل به خبرگزاری اسوشتدپرس گفت او وقضات دیگر هنوز هم از انتقامجویی طالبان هراس دارند. بخاطریکه آنان اعضای گروه طالبان را در دوران حکومت قبلی به جرایم گوناگون به زندان محکوم کرده بودند.

مسکا مدت ده سال در بخش قضا کار کرده است و طالبان خانه‌اش را تلاشی کرده اند.

پیش از به قدرت رسیدن طالبان ۳۰۰ قاضی زن در سیستم قضایی افغانستان مشغول کار بودند.

مسکا می‌گوید اکثریت شان حالا درخفا به سربرده و حساب‌های بانکی شان مسدود شده است.

وی گفت: "آنان [طالبان] همه جنایتکاران را از زندان آزاد کردند؛ مجرمینی را که ما به جرایم مختلف محکوم کرده بودیم."

این قضات و ۱۹ عضو خانوادهای شان تنها مهاجرین افغان در برازیل استند. آنان حساب بانکی باز کرده اند، بیمه صحی برایشان داده شده است وفراگیری زبان پرتگالی را آغاز کرده اند.

آنان نمی دانند که آینده شان در برازیل چگونه خواهد بود. ولی مسکا امیدوار است که روزی به کشورش بازگردد.

او گفت که در فراگیری لسان به مشکل مواجه بوده وفرزندانش به سختی به زندگی نو خو می‌گیرند.

پس از تصرف کابل توسط طالبان درماه اگست، هزاران افغان که با نیروهای خارجی کارکرده بودند، خبرنگاران،فعالان مدنی و سایرین در بزرگترین عملیات تخلیه نظامی از افغانستان به بیرون انتقال داده شدند.

امریکا و شماری از کشورهای اروپایی هنوز هم از طریق پروازهای چارترشده اتباع کشورهای شان و افغان‌های معروض به خطر را از افغانستان به بیرون انتقال می‌دهند.

پس از مسلط شدن طالبان، اقتصاد افغانستان از هم پاشیده، ملل متحد و نهادی خیریه دیگر هشدار داده اند که شماری زیادی ازافغان‌ها درمعرض قحطی وگرسنگی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG