لینک های دسترسی

Breaking News

آموزش آنلاین دختران در افغانستان افزایش یافته است


ثنا، معلم اکادمی رومی 
ثنا، معلم اکادمی رومی 

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان و ممنوعیت آموزش دختران در مکاتب متوسطه و لیسه و دانشگاه ها، شمار نهاد‌های آموزشی آنلاین در این کشور افزایش یافته است.

دختران و زنان در افغانستان حالا ناگزیر اند جهت فراگیری آموزش از برنامه هایی که توسط مکاتب آنلاین ارایه می‌گردد، استفاده کنند. اما این مکاتب با شمار متقاضیان و محدود بودن امکانات و بودجهٔ آموزشی مواجه اند.

شمار روزافزون این نهادهای آموزشی آنلاین در تلاش اند تا به دختران و زنان افغانستان که از ممنوعیت آموزش از سوی طالبان متاثر شده اند، فرصت درس خواندن فراهم کنند.

صوفیا (نام مستعار) دختری ۲۲ سالهٔ است که هر روز از خانه‌اش در کابل جهت آموزش زبان انگلیسی در یک کورس آنلاین شرکت می‌کند. او میگوید در حال حاضر که دختران به مکاتب و پوهنتون‌ها رفته نمی توانند، درسهای آنلاین گزینه‌ای خوبی است.

صوفیه از طریق اپلکیشن در مکتب آنلاین آکادمی رومی درس می خواند. این نهاد آموزشی می‌گوید که اکثریت شاگردان آنان زنان اند که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان در سال ۲۰۲۱ بر افغانستان، تعداد شان از ۵۰ شاگرد به ۵۰۰ نفر افزایش یافته است.

ثنا یکی از آموزگاران اکادمی رومی گفت: "زمانی که دختران و زنان در افغانستان با وضعیت سختی روبرو استند... اگر بخواهید وارد اقدامی شوید مهم است که شما خطر را بپذیرید و مطلقاً که ما در برابر همه چیز برای مقابله با خطر آماده استیم."

اما بسیاری از دختران مانند صوفیه توان ادامهٔ آموزش به گونهٔ آنلاین را ندارند. در حالی که ۹۷ درصد نفوس کشور در زیر خط فقر زندگی می‌کند، همه شاگردان توانایی ندارند تا برای آموزش، لپ تاپ، و بسته های تماس انترنتی و سایر لوازم مورد نیاز صنوف آنلاین را تامین کنند.

صوفیه گفت: "فکر نمی‌کنم که برای همیشه ما از درس خواندن منع شویم. این وضعیت موقتی است. منع ساختن دختران از مکتب و آموزش امکان ندارد زیرا با در خانه ماندن ما را بی سواد می سازد. این کار ناممکن است."

مسوولان این مکتب می‌گویند که به علت کمبود بودجه برای پرداخت معاش معلمین بیشتر و مکان آموزشی کافی آنلاین برای شاگردا نمی تواند خدمات آموزشی خود را توسعه دهد و بنا بر این، تقاضای شمولیت صدها شاگرد را رد کرده اند.

سرعت ضعیف انترنت

طالبان تا حال به منع ساختن دسترسی به انترنت مبادرت نورزیده اند و مقامات آن گروه همواره از رسانه های اجتماعی استفاده می‌کنند. طالبان همچنین به دختران اجازه درس خواندن در خانه را داده اند.

اما مثل سایر افراد که در افغانستان از خدمات انترنت استفاده می کنند، دانش آموزان آنلاین با مشکل قطع برق و سرعت کند انترنت مواجه استند.

بر اساس معلومات شرکت اوکلا مستقر در شهر سیاتل امریکا که سرعت انترنت در جهان را ارزیابی می‌کند، سرعت انترنت روی تلیفون موبایل در افغانستان را در ردیف ۱۳۷ کشور دارای کندترین سرعت انترنت قرار داده است.

آنیتا شیرزاد، بنیانگذار اکادمی رومی مستقر در ترکیه، به خبرگزاری رویترز گفت مشکل عمده آن مرکز آموزشی مشکل برق و سرعت کند انترنت در افغانستان است.

اما صوفیه گفت که با وجود این آزمون ها، زنان افغان در برابر مشکلات بعد از سال ها سختی و جنگ داخلی مقاومت کرده اند. وی گفت: "بعد از هر شب، صبحی است، طلوع خورشیدی است و روز دیگری است. برای این ما باید امیدوار باشیم و نباید امیدواری خود را از دست بدهیم."

در پی حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ بر امریکا که ایالات متحده و متحدین آن تقریبا دو دهه در افغانستان حضور داشت، طبق تازه ترین معلومات جمع آوری شده بانک جهانی قبل از تسلط دوبارهٔ طالبان در اگست سال ۲۰۲۱ در افغانستان، ۱۸ درصد مردم افغانستان به انترنت دسترسی داشتند.

XS
SM
MD
LG