لینک های دسترسی

Breaking News

صلاحیت‌ والیان افزایش می یابد


والیان ۱۲ ولایت از کارکرد شان به رئیس جمهور غنی گزارش دادند.
والیان ۱۲ ولایت از کارکرد شان به رئیس جمهور غنی گزارش دادند.

دوازده والی برای گزارش‌دهی کارکردشان به رئیس جمهور غنی به کابل آمده اند و امروز پنجشنبه در نشست خبری، نتایج ملاقات‌های شان را با رسانه‌ها شریک ساختند.

محمدآصف ننگ والی فراه که به نماینده‌گی از آنان صحبت می‌کرد، گفت که صلاحیت‌های آنان در بخش امنیتی، پروژه‌های انکشافی، عواید ولایات و ارزیابی کارکرد ولسوالان، قوماندانان امنیه و مدیران امنیت، افزایش یافته است.

آقای ننگ گفت "دو خوش خبری مهم دارم این که ولایات سرحدی، حیثیت ترانزیتی و تجارتی به خود می‌گیرد و این یک امتیاز است که بر اساس آن پروژه‌های بزرگ عملی خواهد شد."

والی فراه گفت که ایجاد ساختار عواید دستاورد مهم دیگری است که هرگاه یک ولایت بیشتر از هدف تعیین‌شده عواید به دست می‌آورد، پنج فیصد آن به همان ولایت اختصاص می‌یابد.

به گفتۀ آقای ننگ در بخش پالیسی، نظارت و تصمیم‌گیری‌ها نیز صلاحیت والیان افزایش یافته است که حالا در پالیسی‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها در مرکز سهیم شده اند و در بخش نظارت، طوری که قبلاً رؤسای سکتوری برای وزارت‌ها پاسخگو بودند، ولی آن گونه نیست، بلکه رؤسای سکتوری نخست باید به مقام ولایت پاسخ بگویند.

پروژه‌های بزرگ

آقای ننگ امروز همچنان گفت که دولت در سراسر کشور ۲۱ بند آب و برق را در پلان کاری‌اش گرفته است که از آن میان سه بند زیرکار است که شامل بند سلما در هرات، بند کمال‌خان در نیمروز و بند بخش‌آباد در فراه می‌باشند.

او گفت: "بند سلما در شُرف کار و بهره‌برداری، بند کمال‌خان که در شُرف کار است و بند بخش‌آباد که آغاز می‌شود انشاءالله. یکی از بزرگترین بندها است و بسیار مناطق فراه را تحت زراعت می‌آورد.»

همچنان والی فراه از امضای قرارداد برق وارداتی از ایران به این ولایت خبر داد و گفت که تا آخر این هفته امضاء خواهد شد.

نگرانی‌های امنیتی

هرچند با آمدن زمستان توقع می‌رفت که تحرکات طالبان در ولایات کاهش یابد؛ اما امسال برخلاف سال‌های گذشته وضعیت امنیتی در برخی ولایات نگران‌کننده است.

محمدظاهر وحدت والی سرپل گفت که این ولایت از لحاظ امنیتی آسیب‌پذیر است که از چهار جبهه اکنون با طالبان درگیری ادامه دارد و دو ماه قبل جنگ به دروازه‌های مرکز این ولایت رسیده بود.

آقای وحدت هرچند گفت که اکنون وضعیت تحت کنترول است؛ اما تأکید کرد که عملیات برضد طالبان باید از ولایات بلخ، سمنگان، جوزجان و سرپل به صورت هماهنگ راه‌اندازی شود.

او افزود: "من تأیید می‌کنم که کوهستانات تحت کنترول طالبان است، همین لحظه که من با شما صحبت می‌کنم جنگ در آنجا جریان دارد و شما می‌دانید که جنگ و تهدیدات امنیتی در اکثر ولایات افغانستان اکنون وجود دارد متأسفانه."

در همین حال حیات الله حیات والی میدان وردگ گفت که بر اساس توافق با مقامات امنیتی، باید از فصل زمستان استفاده اعظمی صورت گیرد.

به گفتۀ آقای حیات، تلاش برای هماهنگی ولایات در زون‌ها در بخش امنیتی و همکاری مردم با نیروهای امنیتی از توافقات دیگر آنان با سکتور امنیتی بود.

XS
SM
MD
LG