لینک های دسترسی

Breaking News

کابل: دیدار احتمالی عمران‌خان با طالبان 'نقض حاکمیت افغانستان' است


حکومت افغانستان تائید می‌کند که در واکنش به سفر هیأت طالبان به پاکستان که در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارند به این سازمان شکایت کرده است.

صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز یک شنبه (۲۸دلو) به صدای امریکا گفت که هیأت مذاکره کننده طالبان، در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارند که بربنیاد آن حق سفر ندارند.

آقای احمدی افزود که ملاقات عمران خان، با این هیأت طالبان، نقض صریح قطعنامه سازمان ملل متحد است.

به گفته آقای احمدی در مورد این نشست که قرار است فردا (دوشنبه، ۲۹ دلو) در اسلام آباد، پایتخت پاکستان برگزار شود، با حکومت افغانستان هماهنگی نشده است.

او گفت: "این (نشست اسلام آباد) با ما هماهنگ نشده، این نقض صریح حاکمیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان است، طالبان عملأ با ما در حال جنگ است".

این مقام وزارت خارجه افغانستان تأکید کرد که این نشست "مشروعیت بخشیدن و به رسمیت شناختن طالبان" است.

آقای احمدی، گفت که ملاقات مقام‌ بلند پایه پاکستان با هیأت طالبان، "خلاف" تعهدات پاکستان به افغانستان در مورد به رسمیت شناختن رهبری و مالکیت افغان‌ها بر روند صلح، است.

این در حالیست که پنجمین دور سفر زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان به کشورهای منطقه هفته گذشته آغاز شد و او امروز به کابل رسیده است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان و آقای خلیلزاد، صبح روز یکشنبه در کابل دیدار کردند. ریاست اجرائییه گفته است که آقای خلیلزاد در این دیدار در باره سفرهایش به کشورهای منطقه و جهان به آقای عبدالله، معلومات داده است.

قرار بود آقای خلیلزاد تا پایان همین هفته به اسلام‌ آباد سفر کند؛ اما یک مقام امریکایی به صدای امریکا گفته است که او جریان این هفته به پاکستان سفر نخواهد کرد.

طالبان نیز به صدای امریکا گفته اند که امریکایی ها این سفر را لغو کرده و احتمال دارد که نمایندگان طالبان نیز سفر خود را به پاکستان لغو کنند.

حکومت ایالات متحده و حکومت پاکستان تا کنون رسماً لغو نشست اسلام آباد را تایید یا رد نکرده اند.

XS
SM
MD
LG