لینک های دسترسی

Breaking News

نمایندگان طالبان 'احتمالا' با ولیعهد سعودی در اسلام‌آباد دیدار کنند


اسلام‌آباد برای دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی آماده می‌شود
اسلام‌آباد برای دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی آماده می‌شود

دو مقام ارشد دولت پاکستان گفته اند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، احتمالا در جریان سفر خود به پاکستان، با نمایندگان گروه طالبان نیز دیدار کند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اخیرا گروه طالبان با انتشار یک اعلامیه گفتند که قرار است به تاریخ هجدهم ماه فبروری، با عمران خان، نخست وزیر پاکستان در اسلام‌آباد دیدار کنند.

یک منبع دولتی پاکستان که نخواست نامش افشا شود، به خبرگزاری رویترز گفت "با وجود اینکه این موضوع تا حالا کاملا محرمانه است، ولی شواهد قوی وجود دارد که نمایندگان طالبان افغان، با شهزاده سلمان در جریان سفر هجدهم فبروری‌اش به پاکستان، دیدار کنند."

یک منبع معتبر طالبان در قطر اما گفته است که هنوز تصمیمی برای دیدار با ولیعهد عربستان سعودی گرفته نشده است.

این نماینده طالبان گفت "تا حالا دیدار با شهزاده سلمان در برنامه نیست، ولی پس از آنکه به اسلام‌آباد رسیدیم، می‌توانیم در این باره بحث کنیم."

وزارت خارجه پاکستان و دولت عربستان سعودی تا حالا در مورد این گزارش ابراز نظری نکرده اند.

در صورتی که دیدار طالبان با مقامات دولتی پاکستان و عربستان سعودی انجام شود، این نخستین بار خواهد بود که سران یک کشور، با نمایندگان طالبان به شکل رسمی وارد گفتگو می‌شوند.

طالبان اخیرا گفته بودند که در نظر دارند در دیدار خود با نخست وزیر پاکستان، روی مسایل دوجانبه میان افغانستان و پاکستان، مسایل مهاجران افغان در پاکستان و نیز روابط تجارتی میان دو کشور گفتگو کنند.

شماری از ناظران باور دارند که این اقدامات، در راستای به حاشیه راندن دولت افغانستان از مذاکرات صلح صورت می‌گیرد.

انتظار می‌رود یک هفته پس از نشست احتمالی اسلام‌آباد، نمایندگان طالبان دور جدید گفتگوهایشان را با هیات دولت امریکا در قطر آغاز کنند.

تا حالا دولت افغانستان از تمام این گفتگوها غایب بوده است.

XS
SM
MD
LG