لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی افغانستان از پیامد توافق امریکا-طالبان: واشنگتن وضاحت بدهد


ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که از پیامدهای تفاهم‌نامۀ صلح امریکا با طالبان نگران است و از همین رو، خواستار وضاحت دربارۀ این سند می‌باشد.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان به روز دوشنبه با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار کرد و یک نسخۀ توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان را به آنان نشان داد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری روز چهارشنبه ۴ سپتمبر (۱۳ سنبله) گفته است: "همانگونه که مقام‌های پیشین و سناتوران امریکایی نگرانی هایی از پیامدهای این تفاهمنامه‌ دارند، حکومت افغانستان نیز نگران است و از همین رو، ما خواهان وضاحت در رابطه به این سند می باشیم تا خطرات و پیامدهای ناگوار آن را با دقت كامل تحليل كرده و جلو خطرات را بگیریم."

آقای صدیقی در صفحه تویترش همچنان گفته است که حکومت افغانستان از هرگونه پیشرفتی در روند صلح پشتیبانی‌ می‌کند که منجر به تامین صلح پایدار و ختم جنگ در این کشور شود.

او همچنان افزوده است: "نگرانی اصلی حکومت افغانستان در تفاهمنامه‌ امریکا با طالبان در این است که از پیامدها و خطرات ناشی از آن چگونه جلوگیری به عمل می‌آید؟"

نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان دو روز قبل در یک مصاحبه با طلوع‌نیوز گفته بود که در اصول روی توافقنامه با طالبان توافق صورت گرفته است، اما به گفتۀ وی این سند به تایید دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده نیاز دارد.

آقای خلیلزاد افزود که ۱۳۵ روز پس از نهایی شدن توافق امریکا-طالبان و " اگر شرایط طبق موافقتنامه به پیش برود" ۵۰۰۰ نیروی امریکایی از پنج پایگاه، افغانستان را ترک خواهند کرد، اما در مورد موقعیت این پایگاه ها معلومات نداد.

XS
SM
MD
LG