لینک های دسترسی

Breaking News

نیروهای امریکایی؛ طالبان ترورهای هدفمند را توقف دهند


سخنگوی نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان گروه طالبان را به راه اندازی حملات هدفمند متهم کرده است.

سونی لگیت، سخنگوی این نیروها در صفحهٔ تویتراش نگاشته است: "برای پیروزی صلح، کمپاین حملات و ترورهای هدفمند مقامات دولتی، رهبران جامعهٔ مدنی و ژورنالیستان توسط طالبان که کسی ادعای مسوولیت آن نکرده است، نیز باید توقف یابد."

پیش از این، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و سایر مقامات دولتی گروه طالبان را بر ترورهای هدفمند مقصر خوانده بودند. اما گروه طالبان آنرا رد کرده اند.

در سلسلهٔ ترورهای هدفمند که تا حال هیچ گروهی مسوولیت آنرا ادعا نکرده است، مقامات و کارمندان دولتی، اعضای جامعهٔ مدنی، خبرنگاران و سایر فعالین و غیرنظامیان کشته شده اند.

مقامات افغان گفته اند که گروه طالبان برای امتیاز گیری در مذاکرات صلح، دست به راه اندازی این حملات می‌زنند.

عبدالحفیظ منصور، عضو هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان نیز دیروز گفت که گروه طالبان همزمان با آغاز دور بعدی مذاکرات صلح در قطر، خشونت‌ها را افزایش خواهد داد.

نقض توافقنامهٔ دوحه

سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان یک بار دیگر، ادعای طالبان مبنی بر نقض توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان را رد کرد.

او در یک تویت نوشته است که نیروهای امریکایی به گونۀ واضح و در تطابق به این توافقنامه عمل کرده اند.

او گفته است که نیروهای امریکایی در مقابل حملات طالبان از نیروهای افغان دفاع خواهند کرد.

این در حالی است که گروه طالبان امروز چهارم جنوری (۱۵ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نیروهای امریکایی در چند روز گذشته جنگجویان این گروه را در ولایت‌های هلمند، ننگرهار و قندهار هدف حملۀ هوایی قرار داده اند.

این گروه همچنان تداوم حملات هوایی نظامیان امریکایی را تخطی از توافقنامۀ دوحه دانسته و هشدار داده اند که اگر این حملات ادامه یابد، آنان نیز در برابر نیروهای خارجی در افغانستان واکنش جدی نشان خواهند داد.

ایالات متحدۀ امریکا به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان توافقنامۀ صلح را با طالبان امضا کرد که بر اساس آن جنگجویان این گروه، نیروهای امریکایی و بین‌المللی را در افغانستان هدف قرار نمی‌دهند.

این در حالی است که دیروز مایک، پمپیو، وزیر خارجهٔ ایالات متحده با اشاره به دست آورد توافق صلح امریکا-طالبان گفت که از حدود یک سال به این‌سو هیچ نظامی امریکایی در افغانستان کشته نشده است.

آقای پمپیو با دفاع از طرح دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده مبنی کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان همچنان گفت که به حضور ده‌ها هزار نظامی در افغانستان نیاز نیست.

XS
SM
MD
LG