لینک های دسترسی

Breaking News

۶ ماه از انتخابات پارلمانی گذشت؛ اما از نتایج نهایی خبری نیست


تاخیر در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی افغانستان، با واکنش‌های همراه شده و کارکرد کمیسیون‌ های انتخاباتی را زیر پرسش برده است.

انتخابات پارلمانی افغانستان به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان ۱۳۹۷ خورشیدی در ۳۳ ولایت افغانستان برگزار شد.

کمیسیون مستقل انتخابات با گذشت شش ماه توانسته تنها نتایج نهایی ۲۸ ولایت را اعلام کند.

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان روز جمعه (۳۰ حمل) در گفتگو با صدای امریکا، کمیسیون های انتخاباتی را در این مورد به "وقت‌کُشی" متهم کرده و خواستار توجه جدی برای حل این مشکل شد.

آقای رشید افزود‌: "کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی با روش‌های غیر مسلکی با این پروسه برخورد می‌کند... با ولایت‌های که این‌ها ( اعضای کمیسیون شکایات) با مسوولیت و عادلانه باید برخورد کنند، رو آورده اند به برخی از مشوره‌ها به شمول ولایت کابل که گاهی با کاندیدهای برنده مشوره می‌کنند و گاهی هم با کاندیدهای معترض، که این راه حل نیست".

کمیسیون‌ شکایت‌های انتخاباتی که مسئولیت رسیدگی به قضایا و شکایت‌های انتخابات پارلمانی افغانستان را دارد می‌گوید که قرار است تا پایان هفته پیش رو نتایج نهایی چهار ولایت به شمول کندهار، کندز بغلان میدان وردک و پکتیا اعلام شود.

محمد قاسم الیاسی، منشی این کمیسیون به صدای امریکا گفت: "از هفته گذشته کار روی قضایا و شکایت‌های انتخاباتی آغاز شده است. تا ده روز، ولایت های باقی مانده نتایج نهایی شان به استثنای کابل اعلام خواهد شد... این که نتایج کابل چه زمانی اعلام می‌شود چیزی گفته نمی‌توانم".

تاخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی سبب شده است تا دروازه ولسی جرگه افغانستان از ۴۵ روز بدین سو مسدود شود.

XS
SM
MD
LG