لینک های دسترسی

Breaking News

صلح افغانستان؛ محور گفتگوی تیلفونی اتمر و قریشی


وزارت خارجۀ افغانستان اعلام کرد که سرپرست این وزارت با وزیر خارجۀ پاکستان در مورد پروسۀ صلح افغانستان صحبت کرده است.

وزارت خارجۀ افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این گفتگوی تیلفونی عصر سه‌شنبه میان محمد حنیف اتمر و شاه محمود قریشی انجام شد.

در اعلامیه آمده است: " آنها در مورد آخرین پیشرفت مذاکرات صلح افغانستان و همکاری مشترک دو کشور در این راستا، به ویژه نقشی که پاکستان می‌تواند در تضمین از سرگیری گفتگوها با کمک به رفع موانع، کاهش خشونت و حصول اطمینان از آتش‌بس سراسری بازی کند، صحبت کردند".

اعلامیه به نقل از شاه محمود قریشی گفته است که خشونت‌های موجود در افغانستان از طریق گفتگوهای بین‌الافغانی خاتمه می‌یابد. همچنان آقای قریشی از حمایت کشورش از روند صلح افغانستان و حفظ دستاوردهای دو دهۀ پسین افغان‌ها، اطمینان داده است.

فراخوان برای ختم جنگ در افغانستان

هم‌زمان با این، سازمان همکاری‌های اسلامی بار دیگر از جوانب درگیر افغانستان خواستار تامین آتش‌بس و کامیابی گفتگوهای صلح در این کشور شده است.

یوسف بن احمدالعثیمن، منشی این سازمان دیروز سه شنبه گفته است که دوطرف باید تمام تلاش شان را روی موفقیت گفتگوهای صلح متمرکز کنند.

بر بنیاد اعلامیۀ این سازمان، آقای العثیمن از تلفات غیرنظامیان در جریان منازعات مسلحانه در افغانستان نیز نگرانی کرده است.

تاکید روی کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در افغانستان در حالی است که در هفته‌های اخیر جنگ در بخش‌های مختلف این کشور شدت یافته است.

ولایت‌های هلمند، قندهار، تخار، کندز، خوست، میدان‌ وردک، بدخشان و کابل در روزهای اخیر شاهد درگیری‌ها و انفجارها بوده است.

مقامات افغان گفته اند که طالبان برای گرفتن امتیاز بیشتر در میز مذاکرات، حملات شان را شدت بخشیده اند؛ آنچه از دید زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان، برای روند گفتگوهای صلح خطرناک است.

از آغاز نشست افتتاحیه گفتگوهای بین‌الافغانی در دوحه بیش از یک ماه سپری می‌شود؛ اما تا اکنون اقدامات برای مذاکرات مستقیم قانع‌کننده نبوده است.

زلمی خلیلزاد، هشدار داده است که روزنۀ فرصت برای دست یافتن به تفاهم سیاسی در افغانستان برای همیشه باز نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG