لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: تمام موانع فراراه مذاکره با طالبان را برداشته ایم


رییس جمهور افغانستان، در آستانۀ آغاز احتمالی گفتگوهای رو در رو میان هیات مذاکره کننده حکومت و نمایندگان طالبان، می‌گوید که تمام موانع موجود فراراه مذاکرات مستقیم با طالبان برداشته شده است.

محمد اشرف غنی، امروز پنجشنبه ۲۰ اگست (۳۰ اسد) گفت که برای آیندۀ افغانستان گفتگوهای صلح را به بحث ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی مبدل و تمام شرایط آن را فراهم کرده است.

رییس جمهور افغانستان، در یک بیانیۀ ویدیویی در مراسم گرامیداشت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان به مناسبت ۱۰۱مین سالروز استقلال این کشور، رهایی زندانیان طالبان و برگزاری لویه جرگۀ مشورتی را ارادۀ جدی حکومت، اوج تلاش‌ها و برداشتن اقدامات عملی برای برقراری صلح ذکر کرد.

او گفت: "برای دستیابی به صلح باعزت و پایدار و آغاز مذاکرات هیات دولت جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان، تمام موانع و بهانه‌ها را دور کردیم. ما برای برقراری صلحی تلاش می‌کنیم که در آن جوانان ما برای ساختن وطن خود مصروف باشند، نه ابزار دست دیگران".

به گفتۀ وی، حکومت افغانستان رسیدن به صلح را رسالت و مسوولیت خود می‌داند و به همین دلیل بارها از طالبان خواسته که آتش‌بس را برقرار و مذاکره با هیات حکومت این کشور را آغاز کنند.

آقای غنی در حالی این اظهارات را بیان می‌دارد که به دلیل تکمیل نشدن روند رهایی زندانیان، به ویژه ۴۰۰ زندانی طالبان که به ارتکاب جرایم سنگین مجرم شناخته شده بودند، اما لویه جرگۀ مشورتی به رهایی آنان مشورت داد، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز نشده است.

فرانسه و آسترالیا گفته اند که شماری از این ۴۰۰ زندانی در کشتار شهروندان این دو کشور دست دارند و هر دو از حکومت افغانستان خواسته اند تا این زندانیان را رها نکند.

امروز در مراسم گرامیداشت از یکصدویکمین سالروز استقلال افغانستان در فرماندهی نیروهای ویژۀ افغان در جنوب کابل، نظامیان افغان تمرینات نظامی را نیز اجرا کردند.

در این تمرینات، هلیکوپترها و طیاره‌های قوای هوایی افغان با ارتفاع کم پرواز می‌کردند و نظامیان افغان طرح تصرف یک ولسوالی‌ را به گونۀ عملی به نمایش گذاشتند.

XS
SM
MD
LG