لینک های دسترسی

Breaking News

بانوی مهاجر افغان که پیلوت نظامی شد


صفیه در ۲۰۱۵ کار خود را به صفت پیلوت نظامی آغاز کرد
صفیه در ۲۰۱۵ کار خود را به صفت پیلوت نظامی آغاز کرد

تورن صفیه فیروزی که اکنون طیاره‌های ترانسپورتی قوای هوایی افغانستان را به پرواز در می‌آورد، نماد و نتیجۀ از تلاش‌ها برای حضور بیشتر زنان در صفوف قوای مسلح افغانستان بوده است.

فیروزی ۲۶ ساله و همسرش که وی نیز پیلوت نظامی است، در ترکیب قوای هوایی نسبتاً کوچک افغانستان، نقش برجسته در جنگ برضد شورشگری طالبان داشته اند.

به صفت دومین پیلوت زن افغان در یک و نیم دهۀ گذشته، فیروزی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است "زمانیکه یونیفورم نظامی را به تن می‌کنم، واقعاً، واقعاً به صفت یک زن احساس فخر می‌کنم".

در یک و نیم دهۀ گذشته تنها دو پیلوت زن – صفیه فیروزی و نیلوفر رحمانی – توانسته اند جایگاه خود را به صفت پیلوت نظامی تثبیت کنند، اما در حال حاضر پنج زن دیگر سرگرم فراگیری آموزش‌های پیلوتی استند.

حضور زنان در صفوف قوای مسلح افغانستان کمرنگ است
حضور زنان در صفوف قوای مسلح افغانستان کمرنگ است

نزدیک به ۱۶ سال پس از فروپاشی رژیم طالبان در اثر تهاجم به رهبری ایالات متحده بر افغانستان، زنان افغان گام‌های مهمی در زمینۀ حضور بیشتر در عرصه های مختلف اجتماعی از وکالت پارلمان گرفته تا احراز پست‌های مهم دولتی برداشته اند.

اما هنوز هم، به دلیل مقاومت شدید در جامعۀ سنتی افغانستان، در شماری از خانواده‌ها ترجیح داده می‌شود که زنان و دختران در خانه بمانند، جاییکه در بسا موارد با مشکلات فراوان از جمله خشونت مواجه می‌باشند.

در سال‌های ۱۹۹۰و در داغترین روزهای جنگ داخلی افغانستان، زمانیکه صفیه هنوز کودکی بیش نبود، خانوادۀ وی به پاکستان مهاجر شد و پس از فروپاشی رژیم طالبان دوباره به افغانستان برگشت.

صفیه فیروزی به اسوشیتدپرس گفته است که در زمان مکتب لیسه، اعلان تلویزیونی در مورد ترغیب زنان افغان به پیوستن به صفوف قوای مسلح آن کشور وی را مشتاق ساخت. او در اکادمی نظامی ثبت نام کرد و از آنجا به صفت افسر مخابره فارغ شد.

به محض اینکه فیروزی از پذیرش زنان در قوای هوایی مطلع می‌شود، با ۱۲ زن و دختر دیگر برای شمولیت در آنجا درخواست می‌دهد. تنها صفیه در این میان توانست آزمایشات مقدماتی را موفقانه پشت سربگذراند و شامل دورۀ آموزشی شود تا اینکه در سال ۲۰۱۵ درجۀ پیلوتی را کمایی کرد.

هنگام پرواز به سمت هرات، صفیه با محمد جواد نجفی پیلوت دیگر افغان آشنا می شود، کسیکه بعدها با وی ازدواج می‌کند. این دو همسر پیلوت دو سال پیش با هم ازدواج کردند و اکنون یک دختر هشت ماهه دارند.

در سال ۲۰۱۳، نیلوفر رحمانی به صفت نخستین پیلوت نظامی در ۳۰ سال گذشته طیارۀ قوای هوایی افغانستان را پرواز داد. او اکنون در ایالات متحده آموزش پرواز طیاره های بزرگ ترانسپورتی نظامی C-130 را فرا می‌گیرد.

نیلوفر رحمانی اکنون در ایالات متحده پرواز طیاره های بزرگ ترانسپورتی نظامی را می‌آموزد
نیلوفر رحمانی اکنون در ایالات متحده پرواز طیاره های بزرگ ترانسپورتی نظامی را می‌آموزد

خانم فیروزی با آرزوی الهام بخشیدن به دیگر زنان افغان به اسوشیتدپرس گفت "به صفت یک زن شما با چالش‌های فراوانی روبرو می‌شوید، اما باید هر طوری که شده با تمام این مشکلات دست و پنجه نرم کنید".

بر اساس آماری که محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان، به اسوشیتدپرس ارایه کرده است، هم اکنون حدود ۱۸۰۰ زن در صفوف "اردوی ۱۹۵ هزار نفری" افغانستان ایفای وظیفه می‌کند.

به قوای هوایی کوچک افغانستان – با تنها ۱۰۰ طیارۀ مختلف نه چندان پیشرفته – در ۱۵ سال گذشته توجه اندکی مبذول شده است، اما ناتو و ایالات متحدۀ امریکا از سال ۲۰۱۵ به اینسو با افزایش آموزش و تجهیزات در صدد تقویت این بخش قوای مسلح افغانستان برآمده است.

با وصف امکانات اندک، قوای هوایی افغان در چند سال اخیر به ویژه سال روان، نه تنها عملیات جنگی بر ضد شورشیان مسلح مخالف دولت را به پیش برده است، بلکه ماموریت‌های امداد رسانی به آسیب دیده‌گان سیلاب‌ها، برفکوچ، لغزش زمین و سایر آفات طبیعی را نیز انجام داده است.

XS
SM
MD
LG