لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت: نظامیان افغان توانایی دفاع از کشورشان را دارند


به دنبال روشن‌شدن تاریخ دقیق خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، شورای امنیت ملی این کشور می‌گوید که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان قادر اند مسوولیت کامل امنیت کشورشان را بگیرند.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان روز پنجشنبه ۱۵ اپریل (۲۶ حمل) در صفحهٔ تویتراش نگاشته است که اکنون جامعۀ جهانی به توانایی‌هایی نظامیان افغان اعتقاد پیدا کرده اند.

آقای اندر نوشته است: "دفاع از مردم مسوولیت موقت ما نیست، بلکه وظیفه دایمی ما است. نیروهای امنیتی از نظر نظامی و فنی خودکفا استند و ایالات متحده و جامعۀ جهانی پس از پایان ماموریت نظامی شان در اینجا، حمایت مالی شان را ادامه می‌دهند."

در حال حاضر، ایالات متحده ۲۵۰۰ و ناتو ۸۰۰۰ سرباز در افغانستان دارد که بر اساس تصمیم ادارۀ جو بایدن و وزیران خارجه و دفاع ناتو قرار است روند خروج این نیروها از اول می آغاز شود و تا ۱۱ سپتمبر سال روان میلادی تکمیل شود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده دیروز گفت که امریکا از حکومت افغانستان و به گونه متداوم از طریق حفظ معاونت‌های توسعه‌ای و بشری از حقوق زنان و دختران افغان حمایت خواهد کرد.

او گفت: "ما به گونهٔ متداوم به نیروهای ملی امنیتی و دفاعی افغان معاونت فراهم خواهیم کرد. در کنار شرکای خویش، ما در حدود ۳۰۰ هزار پرسونل را تعلیم و تجهیز کرده ایم و آنان دلاورانه از جانب کشورشان مبارزه کرده و از مردم افغانستان با بهای گزاف دفاع خواهند کرد."

در این حال، ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو نیز روز گذشته در بروکسل به خبرنگاران گفت که خروج نیروهای این پیمان از افغانستان به معنای ختم رابطه نه، بلکه شروع یک فصل جدید است.

ایالات متحده و ناتو گفته اند که خروج نیروهای سنجیده، مسوولانه، منظم و هماهنگ خواهد بود.

XS
SM
MD
LG