لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش یک گروه دادخواهی از تلفات غیرنظامیان افغان در ماه اپریل


گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان (CPAG) در گزارش تازه‌اش از کاهش تلفات غیرنظامیان در افغانستان خبر داده؛ اما گفته است که حملات هوایی و زمینی بیشترین تلفات را به غیرنظامیان افغان وارد کرده است.

بر بنیاد گزارش، در ماه اپریل، ۱۲۵ غیرنظامی افغان به شمول زنان و کودکان در جریان عملیات‌های هوایی، حملات انتحاری و انفجارها جان باخته و ۱۴۷ نفر نیز زخمی شده اند.

این گروه، در ماه مارچ، ۱۸۴ کشته و ۳۰۰ زخمی را ثبت کرده بود.

عزیز احمد تسل، رئیس گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت: "در عملیات شبانه نیروهای مشترک، رویدادهای دردناک به وقوع پیوسته. مانند منطقه صدمرد ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک در جریان عملیات شبانه، به شمول زنان و اطفال ۸ عضو یک خانواده کشته شده اند".

خواستیم نظر فرماندهی قوای هوایی افغانستان را نیز داشته باشیم، اما موفق نشدیم. ولی پیش از این وزارت دفاع افغانستان گفته بود که بر اساس پالیسی عملیات‌های نظامی، نباید تلفات غیرنظامیان به بار آید و به همین دلیل عملیات‌های نظامی برضد مخالفان مسلح با کندی به پیش می‌رود.

قیس منگل، سخنگوی این وزارت چند روز قبل به صدای امریکا گفت: "اگر همچو حادثاتی رخ می‌دهد، تیم بررسی داریم به ساحه می‌رسند، بررسی می‌کنند، عاملین آن مطابق قوانین مجازات می‌شوند".

بر بنیاد گزارش، پس از عملیات هوایی، در قتل‌های هدفمند مخالفین مسلح ۱۴ غیرنظامی کشته و ۴ تن دیگر زخمی شده اند. انفجار ماین‌های کنار جاده نیز در ماه اپریل ۱۵ کشته و ۴۹ زخمی برجا گذاشته است.

یافته‌های گروه دادخواهی نشان می‌دهد که بیشترین تلفات در این ماه، در ولایات ننگرهار، غزنی و کندهار صورت گرفته است.

این گروه از جوانب درگیر در منازعات افغانستان خواسته که به حفاظت از غیرنظامیان توجه کنند.

XS
SM
MD
LG