لینک های دسترسی

Breaking News

زنان افغان به سیاسیون: در روند صلح 'منافع شخصی' را کنار بگذارید


زنان افغانستان در یک نامۀ سرگشاده از سیاستمداران این کشور خواسته اند که منافع ملی را قربانی منافع شخصی شان نکنند.

این نامه که امروز پنجشنبه ۲۰ می (۳۰ ثور) نشر شد، در آن گفته شده که اجماع سیاسی ملی موثرترین راه برای دستیابی به صلح پایدار، آبرومندانه و عادلانه در افغانستان است.

این زنان از سیاستمداران خواسته اند که "هرچه عاجل اختلاف‌های فردی و حزبی، تفاوت‌های فکری و اعمال سلیقوی شان را کنار بگذارند" و برای تامین صلح و منافع ملی در یک صف واحد بایستند.

در نامه از سیاستمداران خواسته شده است که در این برهۀ حساس تاریخی، از مذاکرات صلح، پاسداری از نظام جمهوری، حقوق بشری مردم به ویژه قربانیان جنگ، افراد دارای معلولیت، زنان و اقلیت‌ها حمایت کنند.

در نامه خطاب به سیاستمداران آمده است: "از معامله‌های پنهانی و هویدا با کشورهای دخیل در جنگ افغانستان بپرهیزید و برای تفاهم میان یکدیگر تلاش کنید."

این نامه در حالی نشر می‌شود که در حال حاضر گفتگوهای صلح متوقف است. از سوی دیگر بر اساس گزارش‌ها در داخل حکومت، اختلاف‌ها برای گزینش اعضای شورای عالی دولت و همچنان برخی اعضای کابینه وجود دارد.

سه روز پیش تفاهمنامۀ سیاسی میان غنی و عبدالله عبدالله نیز یکساله شد. جانب عبدالله عبدالله گفته است که موارد مهم این تفاهمنامه عملی نشده است و اگر عملی می‌شد، وضعیت افغانستان بهتر از اکنون بود.

ریاست جمهوری اجماع سیاسی برای تامین صلح را نتیجۀ این تفاهم سیاسی و دستاورد حکومت خوانده است.

XS
SM
MD
LG