لینک های دسترسی

Breaking News

پس از خروج قوا؛ عفو بین‌الملل نگران حقوق زنان افغان است


سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به سرنوشت نامعلوم روند صلح افغانستان گفته است که با خروج نیروهای امریکایی و ناتو از این کشور، دستاورهای ۲۰ سال گذشتۀ زنان افغان با خطر مواجه خواهد شد.

این سازمان روز دوشنبه ۲۴ می (سوم جوزا) در خبرنامه‌ای از نقش کم‌رنگ زنان در گفتگوهای صلح افغانستان انتقاد کرده و گفته است که وضعیت حقوق زنان در این کشور قابل نگرانی است.

در خبرنامه به نقل یامینی مشرا، مسوول سازمان عفو بین‌الملل برای جنوب آسیا آمده است: "با بیرون شدن نیروهای بین‌المللی از افغانستان، این کشور به یک مسیری در حرکت است که دستاوردهای زنان و دختران افغان را با تهدیدهای زیادی مواجه می‌کند."

خانم مشرا از افزایش خشونت‌ها همزمان با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان ابراز نگرانی کرده و افزوده است که در حال حاضر، مذاکرات صلح این کشور میان هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان به "بن‌بست" رسیده است.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده که باید حکومت افعانستان و جامعه جهانی تلاش کنند تا حقوق و دستاوردهای زنان در ۲۰ سال گذشته هدر نرود.

این سازمان همچنین گفته است که حکومت افغانستان و شرکای بین‌المللی آن باید تعهد کنند که در گفتگوهای صلح با طالبان، حقوق و دستاوردهای زنان افغان به معامله گرفته نخواهد شد.

پیش از این ارزیابی تازۀ ادارات استخباراتی ایالات متحده هشدار داده بود که در صورت روی‌کارآمدن طالبان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ممکن زنان افغان شاهد از دست رفتن حقوق شان باشند.

در این گزارش دو صفحه‌ای که روز سه شنبه چهارم می (۱۴ ثور) شورای استخبارات ملی ایالات متحده آن را نشر کرد، آمده است که هیچ نشانه‌ای از تغییر دیدگاه طالبان در قبال حقوق زنان وجود ندارد.

در گزارش آمده است: "طالبان به طور گسترده‌ای در رویکرد محدود کننده خود در مورد حقوق زنان ثابت بوده اند و اگر این گروه قدرت را دوباره بدست آورد، بسیاری از پیشرفت های دو دهه گذشته به عقب رانده خواهد شد."

این در حالی است که جو بایدن ، رییس جمهور ایالات متحده حدود دو ماه پیش هنگام اعلام طرح خود برای خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان تعهد کرد که پس از خروج نیروها، امریکا همچنان از حقوق زنان در افغانستان حمایت خواهد كرد.

XS
SM
MD
LG