لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما خواهان 'مشارکت کامل' زنان افغان در مذاکرات صلح شد


هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که زنان افغان در بخش‌های سیاسی و اجتماعی دست کم گرفته شده و آنان با انواع محرومت‌ها رو به رو هستند.

یوناما گفته است که امسال از هشتم مارج روز جهانی زن با شعار جهانی "من نسل برابری هستم: به رسمیت شناختن حقوق زنان" به هدف منسجم ساختن تلاش‌های فردی و جمعی برای تبدیل تساوی جنسیتی و حقوق زنان به یک واقعیت زندگی گرامی‌داشت می‌کند.

تدامیچی یاماموتو، رییس هیات معاونت ملل متحد در افغانستان گفته است: "با این‌ که ما شاهد پیشرفت‌های قابل ملاحظه در بخش حقوق زنان به شمول قوانین رسمی و پلان‌های عمل ملی در افغانستان بوده‌ایم؛ اما هنوز هم شاهد عقب گردهای قدرتمند اجتماعی و سیاسی هستیم."

آقای یاماموتو همچنان گفته است نیاز است که زنان افغان‌ باید در تمام عرصه‌های سیاسی تصمیم‌گیری از پارلمان گرفته تا "مذاکرات صلح مشارکت کامل داشته باشند."

به گفته آقای یاماموتو این وضعیت زنان افغان باید تغییر کند که در غیر آن به حیث یک ملت این به نفع افغانستان نخواهد بود.

رییس یوناما در کابل روز یک شنبه هشتم مارچ (۱۸ حوت) در پیامی به مناسبت هشتم مارچ همچنان افزوده است که مدافعین و گروهای دادخواهی زنان افغان در سراسر آن کشور برای حضور شان در گفتگوهای صلح تلاش‌های را انجام داده اند.

در این اعلامیۀ آمده است "انتظار می‌رود همراه با افزایش به رسمیت شناختن شامل ساختن زنان در هر مذاکرات رسمی صلح باعث مالکیت در سطح کشور و اجتماع با مشارکت معنادارشان همراه با دیگر اعضای جامعه در تصمیم‌گیری های سیاسی می‌شود."

ملل متحد در حالی خواهان نقش معنادار زنان افغان در گفتگوهای صلح افغانستان است که بر اساس توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان قرار است گفتگوهای بین‌الافغانی تا دو روز دیگر میان نمایندگان حکومت افغانستان و آن گروه آغاز شود.

رییس جمهور غنی دیروز اعلام کرد که بحث‌ها در مورد تعیین هیات گفتگوکنندۀ صلح جریان دارد و قرار است این هیات تا ۲۰ حوت برای مذاکره با طالبان تکمیل شود.

XS
SM
MD
LG