لینک های دسترسی

Breaking News

روسيه و امريكا: احياى امارت طالبان را نمى‌خواهيم


ایالات متحده و روسیه با نشر یک اعلامیه‌ای مشترک در مورد توافقنامه صلح امریکا با طالبان در دوحه گفته اند که احیای امارت طالبان را نمی‌پذیرند و آن را مورد حمایت قرار نخواهند داد.

این اعلامیۀ ۱۲ماده‌ای را که ناوقت روز جمعه ششم مارچ (۱۶ حوت) وزارت خارجه امریکا منتشر کرده، گفته است که نمایندگان ایالات متحدۀ و روسیه امضای توافقنامه "آوردن صلح در افغانستان" را یک گام مهم برای پایان جنگ در آن کشور دانسته و تاکید کرده اند که نظام امارت طالبان را جامعه جهانی و سازمان ملل متحد به رسمیت نخواهند شناخت.

امریکا و روسیه در این اعلامیه‌ گفته اند که صلح پایدار در افغانستان در نتیجۀ یک توافق سیاسی و از طریق "مذاکرات بین‌‌الافغانی" تامین خواهد شد.

دو طرف تعهد کرده اند که با افغان‌ها به شمول حکومت، رهبران سیاسی، جامعه مدنی و طالبان برای رسیدن به یک صلح پایدار و ختم جنگ در افغانستان، همکاری خواهند کرد.

در اعلامیه همچنان آمده است: "از تمام افغان‌ها می‌خواهیم تا گفتگو روی رفع نگرانی‌های دو طرف، مذاکرات در بارۀ رهایی زندانیان و آتش‌بس را به زودی آغاز کنند."

امریکا و روسیه با تاکید بر کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس دایمی در افغانستان، کشورهای دخیل در روند صلح را تشویق کرده اند که برای تامین صلح در آن کشور تلاش کنند.

این دو کشور همچنین اعلام کرده اند که برای حمایت و کمک‌های اقتصادی به دولت آیندۀ افغانستان متعهد اند.

قرار است گفتگوهای بین‌الافغانی میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان تا سه روز دیگر آغاز شود. رییس جمهور غنی امروز (شنبه) اعلام کرد که هیات گفتگوکننده تا ۲۰ حوت آماده مذاکره خواهد شد.

XS
SM
MD
LG