لینک های دسترسی

Breaking News

با نامزدان ریاست جمهوری افغانستان آشنا شوید


احمد ولی مسعود

احمد ولی مسعود
احمد ولی مسعود

با شعار "تغییر" وارد کارزار انتخابات افغانستان شده است و فریده مهمند، وزیر پیشین تحصیلات عالی افغانستان را به صفت معاون نخست و عبدالطیف نظری استاد پوهنتون را به صفت معاون دوم خود معرفی کرده است.

احمد ولی مسعود، جوانترین برادر احمد شاه مسعود، در سال ۱۳۴۳ خورشیدی در شهر کابل متولد شده است.

آقای مسعود در رشتۀ مطالعات دپلوماتیک از پوهنتون وست منیستر بریتالیا ماستری دارد. او پس از تحصیل به رهنمایی فرمانده احمد شاه مسعود فعالیت سیاسی را در خارج به حمایت از مجاهدین آغاز کرد.

با رویکار آمدن حکومت به رهبری برهان الدین ربانی، آقای مسعود به افغانستان آمد و اندکی بعد به صفت دپلومات سفارت افغانستان در لندن، به بریتانیا برگشت و زمانی هم سفیر افغانستان در بریتانیا بود.

رحمت الله نبیل

رحمت الله نبیل
رحمت الله نبیل

مراد علی مراد، لوی درستیز پیشین قوای مسلح افغانستان معاون نخست و مسعوده جلال، نامزد پیشین ریاست جمهوری و وزیر پیشین امور زنان افغانستان، معاون دوم تکت انتخاباتی "امنیت و عدالت" استند.

رحمت الله نبیل در سال ۱۳۴۸ خورشیدی در ولایت میدان وردک به دنیا آمده است. آقای نبیل فارغ التحصیل رشتۀ انجنیری ساختمانی است.

آقای نبیل در سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ در ادارات استخباراتی افغانستان کار کرد و پس از شروع جنگ‌های داخلی کار دولتی را ترک کرد و در ادارات مختلف از جمله کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان کار کرد.

پس از فروپاشی رژیم طالبان، آقای نبیل در سال ۱۳۸۳ به حیث معاون روابط داخلی شورای امنیت ملی افغانستان به کار آغاز کرد. سپس ریاست محافظت رییس جمهور افغانستان را ایجاد کرد و ریاست آن را عهده دار شد. بعد از آن به صفت معاون شورای امنیت ملی افغانستان کار کرد و در سال ۱۳۹۲ به حیث رئیس امنیت ملی افغانستان گماشته شد.

زلمی رسول

زلمی رسول
زلمی رسول

​با شعار "وحدت ملی، عدالت، امنیت، صلح، شفافیت و اعتدال" وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان شده است.

عبدالجبار تقوا، والی پیشین کابل معاون نخست و غلام علی وحدت، والی پیشین بامیان، معاون دوم در تکت انتخاباتی آقای رسول اند.

زلمی رسول در سال ۱۳۲۲ خورشیدی در شهر کابل به دنیا آمده است. تحصیلات عالی خود را در رشتۀ طب در فرانسه به پایان رسانده است.

آقای رسول در حکومت حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه بود. او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ افغانستان نیز رقابت کرده بود.

شیدا محمد ابدالی

شیدا محمد ابدالی
شیدا محمد ابدالی

شعار وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ "مشارکت و تغییر" است و عبدالبصیر سالنگی، والی پیشین فراه و پروان معاون نخست و ذوالفقار امید، یکی از اعضای جنبش روشنایی معاون دوم در تکت انتخاباتی آقای ابدالی اند.

شیدا محمد ابدالی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی در ولایت کندهار به دنیا آمده است. آقای ابدالی تحصیلات عالی خود را در رشتۀ مطالعات استراتیژیک و امنیتی در ایالات متحده تا مقطع ماستری تکمیل کرده است.

آقای ابدالی پیش از نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری، سفیر افغانستان در هند بود. او در حکومت پیشین افغانستان به رهبری حامد کرزی معاون شورای امنیتی و دستیار ویژۀ رییس جمهور بود.

عبدالله عبدالله

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

عنایت الله بابر فرهمند به نمایندگی از حزب جنبش اسلامی و ستار سعادتی به نمایندگی از حزب وحدت اسلامی به ترتیب معاونان نخست و دوم در تکت انتخاباتی آقای عبدالله اند.

آقای عبدالله اینبار با شعار "ثبات و همگرایی" وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شده است.

عبدالله عبدالله، رییس اجراییۀ افغانستان در سال ۱۳۳۹ خورشیدی در کابل زاده شده است. از فاکولتۀ طب پوهنتون کابل فارغ شده و سپس در صفوف حزب جمعیت اسلامی افغانستان بر ضد حضور قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی پیشین به "جهاد" بر آمد.

آقای عبدالله یکی از افراد نزدیک به فرمانده احمدشاه مسعود پنداشته می‌شود.

آقای عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ و ۱۳۹۳ در افغانستان نیز نامزد بود. او پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری ۱۳۹۳ در افغانستان به صفت رئیس اجرائیه گماشته شد. او در حکومت پیشین افغانستان به صفت وزیر خارجه نیز ایفای وظیفه کرد.

عبدالله عبدالله گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات افغانستان تشکیل ریاست اجراییه را با دو معاون حفظ کرده و در قانون اساسی آن کشور تعدیلات را وارد خواهد کرد.

عبداللطیف پدرام

عبداللطیف پدرام
عبداللطیف پدرام

در تکت انتخاباتی وی احسان الله حیدری، معاون نخست و محمد صادق وردک، معاون دوم است و با شعار "آزادی و عدالت" برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان ثبت نام کرده است.

آقای پدرام در سال ۱۳۴۲ خورشيدی در ولایت بدخشان تولد شده است. او سند لسانس خود را در رشتۀ ادبیات از پوهنتون کابل به دست آورده و سپس در حکمت و فلسفه از دانشگاه تهران و در اسلام شناسی از دانشگاه سوربون فرانسه سند ماستری گرفته است.

لطیف پدرام در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۳ و ۱۳۸۸ افغانستان نامزد بود، اما پیروز نشد. او سپس در انتخابات ولسی جرگۀ افغانستان رقابت کرد و نمایندۀ مردم بدخشان در دور شانزدهم شورای ملی افغانستان بود.

در انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ که چند ماه پیش برگزار شد، آقای پدرام نامزد بود، اما بر اساس نتایج ابتدایی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلان شد، به مجلس نمایندگان راه نیافته است.

عنایت الله حفیظ

عنایت الله حفیظ
عنایت الله حفیظ

عنایت الله حفیظ که جنت فهیم چکری، معاون نخست و عبدالجمیل شیرانی، معاون دوم تکت انتخاباتی وی است وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شده است.

آقای حفیظ در سال ۱۳۵۷ در ولایت میدان وردک به دنیا آمده است. آقای حفیظ افزون بر تعلیمات اسلامی، در رشتۀ تعلیم و تربیه در پوهنتون شهید ربانی به درجۀ لسانس تحصیل کرده است.

غلام فاروق نجرابی

شریف الله معاون نخست و محمد شریف بابکرخیل معاون دوم آقای نجرابی در تکت انتخاباتی وی هستند.

غلام فاروق نجرابی در سال ۱۳۳۴ در ولایت کاپیسا به دنیا آمده است. آقای نجرابی از پوهنتون طبی کابل فارغ شده و ضمن کار در سکتور صحی، استاد پوهنتون طبی کابل بوده است.

داکتر نجرابی در حال حاضر رهبری حزب استقلال افغانستان را به عهده دارد که به گفتۀ وی این حزب در سال ۱۳۱۸ خورشیدی بنیاد گذاشته شده است.

پس از فروپاشی رژیم طالبان، آقای نجرابی در چندین انتخابات ریاست جمهوری نامزد بود، اما هیچگاهی پیروز نشد.

فرامرز تمنا

فرامرز تمنا
فرامرز تمنا

سید قیاس سعیدی، معاون نخست و محمد امین رشادت معاون دوم در تکت انتخاباتی آقای تمنا هستند که با شعار "تدبیر امروز و توسعه فردا" وارد کارزار انتخابات شده اند.

آقای تمنا، ۴۲ ساله، در ولایت هرات تولد شده است. او در روابط و مطالعات بین المللی دو سند دکتورا از ایران و هند دارد.

فرامرز تمنا که اکنون رئیس پوهنتون افغانستان است، پیش از این رییس مرکز مطالعات استراتیژیک و پیش از آن سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان بود.

سید قیاس سعیدی معاون نخست تیم تدبیر و توسعه در ولایت ننگرهار زاده شده و استاد اقتصاد در پوهنتون است. محمد امین رشادت که در ولایت غزنی زاده شده و معاون دوم آقای تمنا می باشد، در رشتۀ جامعه شناسی تا مقطع دوکتورا تحصیل کرده است.

گلبدین حکمتیار

گلبدین حکمتیار
گلبدین حکمتیار

که در تکت انتخاباتی وی فضل‌الهادی وزین، معاون نخست و قاضی حفیظ الرحمان نقی معاون دوم می باشد، وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شده است.

آقای حکمتیار در سال ۱۳۲۶ خورشیدی در ولایت کندز تولد شده است. او پس از فراغت از مکتب شامل فاکولتۀ انجنیری پوهنتون کابل شد، اما به دلیل فعالیت‌های سیاسی از ادامۀ تحصیل بازماند.

پس از کودتای سال ۱۳۵۲ در افغانستان که منجر به رویکار آمدن نظام جمهوری در افغانستان شد، آقای حکمتیار به پاکستان رفت و از آنجا بر ضد حکومت افغانستان به فعالیت سیاسی آغاز کرد.

آقای حکمتیار که در آغاز عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان بود، در سال ۱۳۵۸ اندکی پس از کودتای ثور و رویکار آمدن حکومت مورد حمایت اتحاد شوروی پیشین حزب اسلامی افغانستان را بنیاد گذاشت و تا کنون این حزب را رهبری می‌کند.

با رویکار آمدن حکومت مجاهدین در افغانستان، آقای حکمتیار وارد کابل شد، اما زود جنگ‌های تنظیمی درگرفت و حزب اسلامی افغانستان به یکی از طرف‌های عمدۀ جنگ مبدل شد.

در اواخر سال ۱۳۷۴ خورشیدی و اندکی پیش از حاکمیت طالبان، آقای حکمتیار به کابل برگشت و برای مدتی صدراعظم حکومت به رهبری برهان الدین ربانی بود.

با آمدن رژیم طالبان در افغانستان، حکمتیار به ایران پناه برد. پس از فروپاشی رژیم طالبان، حکمتیار بار دیگر بر ضد حکومت افغانستان و حامیان بین المللی آن به جنگ برخاست.

سرانجام در سال ۲۰۱۷ آقای حکمتیار توافقنامۀ صلح را با حکومت افغانستان امضا کرد و از آن زمان تا کنون در کابل به سر می برد.

محمد ابراهیم الکوزی

ابراهیم الکوزی
ابراهیم الکوزی

با شعار "مبارزه بر ضد ظلم و بی عدالتی" وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شده است.

خدیجه غزنوی، معاون نخست و سید سامع کیانی معاون دوم در تکت انتخاباتی آقای الکوزی اند.

آقای الکوزی در انتخابات ولسی جرگۀ ۱۳۹۷ نیز نامزد بود، اما پیروز نشد.

محمد اشرف غنی

محمد اشرف غنی
محمد اشرف غنی

در تکت انتخاباتی وی امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، معاون نخست و سرور دانش، معاون کنونی ریاست جمهوری افغانستان، معاون دوم می‌باشد با شعار "دولت‌ساز" برای رقابت در انتخابات ۱۳۹۸ خورشیدی افغانستان ثبت نام کرده است.

محمد اشرف غنی در سال ۱۳۲۸ خورشیدی تولد شده است و دوکتورای انسان شناسی از پوهنتون کولمبیای امریکا دارد.

آقای غنی افزون بر تدریس در چندین پوهنتون خارجی به شمول پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، از سال ۱۳۷۰ خورشیدی برای ۱۱ سال در بانک جهانی به صفت مشاور ارشد کار کرد.

پس از فروپاشی رژیم طالبان در افغانستان، آقای غنی به صفت مشاور ارشد نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان به آغاز به کار کرد. سپس او در پست‌های ریاست پوهنتون کابل، وزارت مالیه کار کرد و در سال ۲۰۱۰ رهبری روند انتقال مسولیت‌های امنیتی از قوای خارجی به نظامیان افغان را عهده دار شد.

در سال ۱۳۸۸ خورشیدی نیز آقای غنی نامزد ریاست جمهوری شده بود و فقط توانست کم و بیش چهار درصد آرا را کسب کند.

آقای غنی پس از انتخابات جنجالی ۱۳۹۳ خورشیدی در افغانستان تا کنون به صفت رئیس جمهوری آن کشور ایفای وظیفه می‌کند.

محمد حکیم تورسن

عبدالحکیم تورسن
عبدالحکیم تورسن

نادرشاه احمدزی، معاون نخست و شفیع الله قیصاری معاون دوم در تکت انتخاباتی آقای تورسن هستند. او گفته است "عمل می‌کنیم، شعار نمی‌دهیم".

محمد حکیم تورسن در سال ۱۳۳۳ در شهر کابل به دنیا آمده است. در بخش ادبیات فارسی در پوهنتون کابل تحصیل کرده و به گفتۀ خودش "تحصیلات عالی را در روسیه و آلمان" فرا گرفته است.

آقای تورسن در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ در بخش‌های مختلف استخبارات افغانستان فعالیت داشت. پس از شروع جنگ‌های داخلی به هند، اوزبیکستان، روسیه و آلمان سفر کرد.

محمد حنیف اتمر

محمد حنیف اتمر
محمد حنیف اتمر

با شعار "صلح و اعتدال" نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ خورشیدی در افغانستان شده است.

محمد یونس قانونی، رئیس پیشین ولسی جرگۀ افغانستان معاون نخست و حاجی محمد محقق، معاون کنونی ریاست اجرائیۀ افغانستان، معاون دوم در تکت انتخاباتی آقای اتمر اند.

آقای اتمر در سال ۱٣۴٧ خورشیدی در ولایت لغمان زاده شده است. او تحصیلات عالی خود را به سویۀ ماستری در رشتۀ روابط بین المللی و مدیریت امور کشورهای پس از جنگ در پوهنتون یارک انگلستان تکمیل کرده است.

محمد حنیف اتمر در حکومت داکتر نجیب الله منسوب خدمات امنیت دولتی (خاد) بود و پس از سقوط حکومت نجیب ابتدا به پاکستان رفت و سپس به بریتانیا پناهنده شد.

او از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۱ در موسسات متعدد خارجی کار کرد. آقای اتمر در حکومت پسا طالبان به رهبری حامد کرزی ابتدا به صفت وزیر احیا و انکشاف دهات و سپس به صفت وزیر معارف و امور داخله ایفای وظیفه کرد.

با آغاز کار حکومت وحدت ملی، آقای اتمر به صفت مشاور امنیت ملی گماشته شد و تا اواسط سال ۱۳۹۷ خورشیدی در این سمت کار کرد.

محمد شهاب حکیمی

عبدالعلی سرابی معاون نخست و نورالحبیب حصیر معاون دوم تکت انتخاباتی محمد شهاب حکیمی هستند که با شعار "صلح، قانونیت و رفاه" وارد کارزار انتخابات شده اند.

محمد شهاب حکیمی در سال ۱۳۳۷ در ولایت کابل به دنیا آمده است.

آقای حکیمی لسانس زراعت از پوهنتون کابل دارد و ماستری خود را در رشتۀ ادارۀ عامه از پوهنتون PSU شهر پشاور پاکستان به دست آورده است. آقای حکیمی سالیان زیادی را صرف زدودن‌ ماین در افغانستان کرده است و هم اکنون نیز رییس یک موسسۀ ماین روبی است.

نورالحق علومی

نورالحق علومی
نورالحق علومی

در تکت انتخاباتی خود، بشیر احمد بیژن را به عنوان معاون نخست و محمد نعیم غیور را به عنوان معاون دوم برگزیده است، با شعار "مردم سالاری، انکشاف و توازن" وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان شده است.

آقای علومی در سال ۱۳۲۰ خورشیدی در کابل به دنیا آمده است. او سند لسانس از حربی پوهنتون کابل دارد و از سال ۱۳۴۹ تا سال ۱۳۵۱ تحصیلات نظامی خود را در ایالات متحده امریکا ادامه داده است.

او ارکانحربی نظامی را از اتحاد جماهیر شوروی پیشین گرفت و در حکومت داکتر نجیب الله در بخش‌های مختلف و پست‌های مهم نظامی کار کرد.

پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری مجاهدین در افغانستان و آغاز جنگ‌های داخلی، آقای علومی با خانواده‌اش به هالند پناهنده شد و تا شکست رژیم طالبان در آنجا ماند.

آقای علومی پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری حامد کرزی به افغانستان برگشت و در دور پانزدهم شورای ملی افغانستان، نمایندۀ مردم کندهار در ولسی جرگه بود.

آقای علومی پس از تشکیل حکومت وحدت ملی برای مدتی به صفت وزیر امور داخله ایفای وظیفه کرد.

سید نورالله جلیلی

نورالله جلیلی
نورالله جلیلی

خلیل رومان، معاون نخست و چراغ علی چراغ، معاون دوم در تکت انتخاباتی سید نورالله جلیلی هستند.

آقای جلیلی در سال ۱۳۵۲ در ولایت ننگرهار به دنیا آمده است. او تحصیلات عالی خود را در رشتۀ طب به اکمال رسانده و از نزدیک به دو دهه به اینسو سرگرم تجارت و کار و بار آزاد است.

نورالرحمان لیوال

نورالرحمان لیوال
نورالرحمان لیوال

با شعار "مسوولیت و عدالت" وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شده است.

عبدالهادی ذوالحکمت و محمد نبی ویار معاونان نخست و دوم در تکت انتخاباتی آقای لیوال هستند. آقای لیوال به صدای امریکا گفت که هر دو معاون وی داکتران طب هستند.

نورالرحمان لیوال در سال ۱۳۵۰ خورشیدی در ولایت لوگر به دنیا آمده است. او کارشناس و سرمایه گذار در بخش کمپیوتر و سافت‌ویر است. تا یکشنبه (۲۰ جنوری) در مورد تحصیلات آقای لیوال هیچگونه معلومات در وبسایت وی ارایه نشده بود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG