لینک های دسترسی

Breaking News

اتهام مخالفت با حاکمیت ملی افغانستان بر بریتانیا


فایق واحدی، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "هیچ کشور خارجی حق داشتن زندان در افغانستان و حق گرفتن زندانی در افغانستان و خاک افغانستان را ندارند. اگر چنین چیزی باشد در مخالفت آشکار با حاکمیت ملی افغانستان قرار دارد."

این اظهارات پس از آن به میان می آید که فلیپ هاموند، وزیر دفاع بریتانیا گفت دها شهروند افغانستان در پایگاه نیروهای بریتانیایی در ولایت هلمند زندانی شده اند.

گفته می شود که شماری از بازداشت شدگان، بدون اتهام جرمی برای ماها در زندان افگنده شده اند.

بر اساس تفاهم دولتهای افغانستان و بریتانیا، نیروهای بریتانیایی مستقر در افغانستان می توانند تا ۹۶ ساعت آن افغان های که ظن انجام حملات بر نیروهای خارجی بر آنها می رود، را بازداشت کنند و پس از آن باید افراد بازداشت شده را به مقام های افغان تحویل دهند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بازداشت افغان ها برای ماها، آنهم بدون اتهام مشخص، را غیرقانونی و خلاف موازین بشر خطاب کرده است.

پیش از این نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان مدیریت زندان بگرام، جایی که هزاران شهروند افغان به ظن دست داشتن در فعالیت های دهشت افگنی زندانی اند، را به حکومت افغانستان واگزار گردید.

مقام ها در وزارت دفاع بریتانیا گفته اند که مظنونین بازداشت شده در هلمند به دلیل موجودیت گسترده فساد و سؤمدیریت در نهادهای امنیتی و قضایی افغانستان، به مقام های افغان تحویل داده نشدند.
XS
SM
MD
LG