لینک های دسترسی

Breaking News

بمب پرتاب شده بر اچین، در قلمرو پاکستان هم خسارات وارد ساخت


پس از آن که مقامات افغان از کشته شدن حد اقل صد دهشت افگن گروه داعش در انفجار بزرگترین بمب غیر هسته ای امریکایی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار خبر دادند، اکنون باشندگان آنسوی مرز از خسارات مالی ناشی از حمله شکایت دارند. اما باشندگان ولسوالی های همجوار اچین در داخل افغانستان میگویند که این انفجار هیچ گونه خساراتی مالی و جانی را به آنان وارد نکرده است.

پس از پرتاب بزرگترین بم غیر هسته ای ایالات متحده در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار افغانستان، ساکنین قریۀ مالانا در قلمرو پاکستان میگویند که انفجار آن بمب، به ساختمان ها در آنجا آسیب رسانیده است.

منور حسین یکی از باشندگان قریه میگوید که آنان صدای مهیبی را شنیدند ولی نخست ندانستند که چه اتفاق افتاده است. به گفتۀ منور حسین، "صبح روز بعد هنگامی که روستاییان قریه دورهم آمدند و درز ها را به روی دیوار مسجد دیدیم حیران بودیم که چه رخ داده است، بعد متوجه شدیم که انفجار بمب بزرگی در ولایت ننگرهار رخ داده است."

کامران حسین باشندۀ دیگر این قریه در حالی که خسارات ناشی از این انفجار به دیوار یک مسجد اشاره میکرده گفت: "هشت سال پیش ساختمان مسجد برای ادای نماز تکمیل شد. قبلاً به این ساختمان هیچ آسیبی نرسیده بود، اما بمبی که در افغانستان پرتاب شده، مطمئن استم که ساختمان مسجد را خسارمند ساخته است."

بخش هایی از منطقه مسکونی قریۀ اسدخیل در ولسوالی اچین خالی بوده و در چندین خانه نشانه های از آسیب های پایدار در جریان عملیات اردوی افغان در برابر شورشیان به نظر میخورد. اما خیر محمد باشندۀ محل میگوید که در این جریان به غیرنظامیان آسیب نرسیده است.

خیر محمد می افزاید که در این حمله، "حتی یک کودک هم زخمی نشده است. او از دولت خواست که مبارزه علیه داعش را "تا زمانی که ریشه کن شود"، متوقف نسازد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته است که "حدود صد تن از شورشیان داعش کشته شده اند" و در میان آنان چهار سرکردۀ آن گروه نیز شامل است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با اعلام حمایت از استعمال این بمب گفت که ‌این اقدام از سوی امریکا برای حمایت از نیروهای امنیتی افغان و امریکایی اتخاذ شد که مصروف عملیات پاکسازی در آن ساحه اند.

اما حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در واکنش به پرتاب این بم بر ولسوالی اچین ولایت ننگرهار گفت که این اقدام ایالات متحده توهین به مردم افغانستان است و تصمیم گرفته تا امریکا را از خاک افغانستان بیرون کند.

ایالات متحده تخمین میکند که ششصد الی هشتصد شورشی گروه داعش در افغانستان موجود است و بیشتر آنها درولایت ننگرهار می باشند. ایالات متحده توجه را روی مبارزه با آنها درحالی متمرکز ساخته است که از نیرو های اردوی افغان در مبارزه علیه طالبان حمایت میکند.

XS
SM
MD
LG