لینک های دسترسی

Breaking News

سرطان در افغانستان سالانه تا ۲۰ هزار قربانی می گیرد


مبتلایان امراض سرطانی به دلیل کمبود امکانات تشخیص و تداوی در افغانستان به خارج از آن کشور سفر می کنند.
مبتلایان امراض سرطانی به دلیل کمبود امکانات تشخیص و تداوی در افغانستان به خارج از آن کشور سفر می کنند.

وزارت صحت عامۀ افغانستان در روز جهانی مبارزه با سرطان گفت که این بیماری کشنده سالانه جان ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار نفر را در افغانستان می گیرد. این بیماری سالانه جان هشت میلیون انسان را در سرتاسر جهان می گیرد.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامۀ افغانستان گفت که تلاشها برای تشخیص و تداوی امراض سرطانی در داخل افغانستان بسنده نبوده و به گفتۀ وی حکومت تلاش دارد تا در همکاری با شرکای صحی خود زمینه را فراهم سازد تا دیگر افغانها مجبور نشوند برای تشخیص و تداوی بیماری های سرطانی به خارج از کشور بروند.

آقای فیروز گفت "یک مرکز ابتدایی سراپا برای تشخیص امراض سرطانی اخیراً در شفاخانه جهوریت ایجاد گردیده و در آینده نزدیک یک مرکز تشخیصیه سرطان ثدیه (پستان) در شفاخانه استقلال به فعالیت آغاز خواهد کرد."

به گفتۀ مقامهای صحی افغان از اکثر واقعات سرطانی با تشخیص و تداوی به موقع می توان پیشگیری کرد. استعمال دخانیات، پرخوری از گوشت سرخ و غذاهای بریان شده، اضافه وزنی، عدم استفاده از ترکاری و میوه جات، عدم فعالیت فزیکی و ورزش از جمله اسباب مساعد کننده امراض سرطانی خوانده شده است.

روز جهانی مبارزه با سرطان امسال از سوی وزارت صحت عامۀ افغانستان با هدف جلب همکاری و مساعی مشترک در جهت مبارزه با سرطان و بلند بردن سطح آگاهی عامه برای وقایه و جلوگیری از این مرض تجلیل شد.

XS
SM
MD
LG