لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش بانوی نخست افغانستان برای کاهش مرگ مادران


رولا غنی، بانوی نخست افغانستان
رولا غنی، بانوی نخست افغانستان

بانوی نخست افغانستان می گوید که تدابیر برای جلوگیری، بلند بردن سطح آگاهی مردم و تداوی بیماری سرطان پستان در افغانستان می تواند میزان مرگ ومیر زنان را کاهش دهد.

رولا غنی، همسر اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان می گوید که برای جلوگیری از موارد سرطان پستان، به بلند بردن سطح آگاهی زنان در باره این بیماری، فراهم آوری زمینه دسترسی به مراکز تشخیص و نیز درمان به موقع این بیماری نیاز است.

خانم غنی با تاکید بر بلند بردن سطح آگاهی مردم در مورد سرطان پستان می گوید که از این طریق می شود میزان مرگ و میر مادران راکاهش داد.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد افغانستان در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ بدترین کشور جهان برای مادران قلمداد شده بود.

هرچند در تازه ترین گزارش ها افغانستان از رهگذر صحت طفل و مادر بهبود را نشان می دهد، با آنهم به گفتۀ مقام های صحی افغان، در هر دو ساعت یک مادر در افغانستان به دلیل زایمان و مشکلات مرتبط با بارداری جان خود را از دست می دهد.

نبود برنامه از سوی حکومت

در همین برخی از داکتران افغان می گویند که زنان در مورد بیماری سرطان پستان آگاهی کامل ندارند و هنوز کدام کمپاین آگاهی دهی یا مراکز تشخیص و تداوی این بیماری، در برنامه های کاری وزارت صحت وجود ندارد.

بدریه حساس، متخصص نسایی ولادی می گوید که اکثر بیماران سرطان پستان در مرحلۀ پیشرفتۀ این بیماری به داکتر مراجعه می کنند؛ زمانیکه کار از کار گذشته و بیماری شان قابل درمان نیست.

داکتر حساس می گوید که نه داکتر ها در مورد این بیماری به زنان معلومات می دهند و هم برنامۀ آگاهی دهی در این مورد از سوی حکومت رویدست گرفته شده است. از سوی دیگر به گفتۀ وی در برخی حصص یا داکتر زن وجود ندارد یا اینکه زنان بیمار اجازۀ رفتن نزد داکتر مرد را ندارند.

خانم حساس می گوید که برخی سنت های حاکم و تابو و ننگ حرف زدن در مورد شماری بیماری ها به ویژۀ امراض اعضای خاص زنانه سبب شده است که برخی زنان برای مدت زیاد درد و رنج بیماری را تحمل کنند و یا زمانی به داکتر مراجعه کنند که دیگر چارۀ برای درد شان وجود نداشته باشد.

اعراض و علایم سرطان پستان تدریجی و خفیف ظهور می کند و پس از طی کردن دورۀ مخفی اعراض اندکی برجسته می شود. داکتران می گویند که اگر سطح آگاهی زنان در مورد این بیماری بلند نرود و تشخیص و تداوی آن به موقع صورت نگیرد، افزایش این بیماری در میان زنان نگران کننده خواهد بود.

به گفته خانم حساس، با توجه به اینکه سرطان پستان، یکی از شایع‌ ترین سرطان‌ها در زنان می‌باشد، تمام زنان باید دقت کنند که در صورت مشاهدۀ هر کتله یا غدۀ کوچک در پستان شان بدون درنگ به داکتر مراجعه کنند.

این در حالی است که به گفتۀ ثریا دلیل، سرپرست وزارت صحت عامۀ افغانستان ایجاد مراکز صحی به خاطر تشخیص و درمان سرطان ها بسیار گزاف است و باید در کنار تخصیص از عواید داخلی، سکتور خصوصی نیز در این زمینه سرمایه گذاری کند.

با اینحال مقام های وزارت صحت افغانستان می گویند که برنامۀ آگاهی دهی در مورد بیماری سرطان پستان و جلب کمک های سکتور خصوصی به خاطر مبارزه با این بیماری را در افغانستان آغاز کرده است. اما به دلیل نبود تخصیص و یا شاید هم بی توجهی، هیچ گونه آماری از زنان مبتلا به این بیماری و میزان مرگ و میر آن در افغانستان در دست نیست.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG