لینک های دسترسی

Breaking News

موضع گیری تجار افغان در خصوص تجارت با ایران


معین وزارت خزاین ایالات متحده از تجار افغان خواسته است تا با شماری از شرکت ها و بانک های ایران قطع معامله کنند.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید که از تاجران افغان و اتاق تجارت و صنایع این کشور خواسته است تا با ۲۴ شرکت ایرانی و شماری از بانک های آن کشور که بالایشان تعزیرات وضع شده معامله نکنند.

مزمل شینواری معین تجارتی، وزارت تجارت و صنایع به رادیو آشنا صدای امریکا گفت تا کنون به صورت رسمی در این مورد هدایتی را صادر نکرده است، اما به تاجران افغان و اتاق تجارت مشوره داده است که از معامله با آن عده شکرت های ایرانی که در فهرست سیاه امریکا شامل است، خود داری کنند.

آقای شینواری می گوید: " لست ۲۴ کمپنی یا بانک های ایران که در ویب سایت وزارت مالیه امریکا نشر شده تنها منحصر به افغانستان و به تاجران افغان نبوده؛ بلکه این مربوط به تمام دنیا می شود و تمام کشور ها باید کوشش کنند که با این کمپنی ها معامله نکنند."

هفته گذشته هیاتی از جانب وزارت خزاین ایالات متحده امریکا در کابل با مسوولین بانک مرکزی، بانک های خصوصی و شماری از نمایندگان سکتور خصوصی ملاقات کرده و از تاجران افغان و مسوولین بانک های افغانستان خواست تا معامله با ۲۴ شرکت ایرانی و بانک های را که شامل تحریمات امریکا می باشد، قطع کنند.

با این که معین وزارت تجارت میگوید هم اکنون افغانستان با شماری از شرکت های یاد شده به خصوص بانک های آن کشور معامله ندارد اما وی میگوید که افغانستان به تیل ایران نیاز دارد.

آقای مزمل افزود: " اما در مسالۀ تیل ما موقف خود را برایشان روشن کرده ایم و گفته ایم که ما فعلا نمیتوانیم که علایق خود را در این زمینه با ایران کاملاً قطع کنیم."

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت وصنایع افغانسان می گوید که قطع معامله با شرکت های ایرانی ، تاثیرات منفی بالای روند تجارت و اقتصاد در افغانستان داشته و تاجران افغان از این ناحیه خسارات زیادی را متقبل خواهند شد.

اقای الکوزی به ادامه گفت:" چون ما یک کشور محاط به خشکه هستیم و اکنون هم به واردات روزمره از کشور های همسایه وابسته هستیم، اگر این تعزیرات عملی شود به باور من برای ما بسیار دشورا خواهد بود تا در آینده اقتصاد و تجارت خوبی داشته باشیم."

به گفته اقای الکوزی بر مبنای قانون ایالات متحده امریکا، هر اداره و یا نهادی که در فهرست سیاه امریکا شامل باشد، کسانی که با این اداره و یا نهاد معامله کنند نیز شامل فهرست سیاه آن کشور می شوند.

به اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع، سالانه میزان معاملات تجاری میان افغانستان و ایران به یک میلیارد و سه صد میلیون دالر می رسد.
XS
SM
MD
LG