لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: دختران را حذف نمی‌کنیم، زمینۀ تحصیل شان به زودی فراهم می‌شود


مقامات حکومت طالبان می‌گویند که به زودی خبرهای خوبی در مورد بازگشت دختران به مکاتب اعلام خواهد شد اما از جامعه جهانی خواستار تامین مالی این روند شدند.

وحیدالله هاشمی، مدیر برنامه‌ها و کمک‌های خارجی وزارت معارف حکومت طالبان به خبرگزاری رویترز گفت: "انشاءالله ما اعلامیه خوبی برای تمام کشور، برای تمام ملت خواهیم داشت. "

آقای هاشمی گفت که تحریک طالبان متعهد به آموزش دختران است و در حال کار بر روی راه هایی برای بازگرداندن آنان به مکاتب است. او افزود که هیچ معلم زن از وظیفه سبک‌دوش نشده و این "پیام مثبتی به جهان است که ما روی میکانیزمی کار می‌کنیم. ما روی حذف آنان از مکاتب و پوهنتون هایمان کار نمی کنیم."

با این حال، آقای هاشمی علاوه کرد که بخش تعلیم و تربیه، مانند سایر بخش‌های دولتی، به دلیل توقف ناگهانی حمایت‌های خارجی پس از فروپاشی دولت مورد حمایت غرب در ماه اگست، به شدت آسیب دیده و او خواستار احیای کمک‌ها شد. او گفت: "اگر آنها واقعاً می خواهند دختران را در مکاتب ببینند، اکنون باید به ما کمک کنند. "

طالبان به تاریخ ۱۷ سپتمبر مکاتب پسران را بازگشایی کرده اما به دختران از صنف ششم به بالا اجازه حضور در مکاتب را ندادند که واکنش‌های گستردۀ جهانی را در پی داشت.

طالبان تاکید کرده اند که قبل از بازگشت دختران، در حال تهیه دستورالعملی استند که "یک محیط یادگیری امن" که به گفته طالبان اسلامی باشد، برای آنها ایجاد ‌کنند.

تضمین حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران یکی از عمده‌ترین موضوعاتی بوده که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان با آن مواجه بوده و نهادهای بین المللی قبل از هر گونه بحث در مورد به رسمیت شناختن دولت جدید طالبان، خواستار اثبات احترام به این حقوق شده اند.

باوجودیکه در برخی مناطق شمالی افغانستان مانند ولایت کندز و شهر مزارشریف دختران تمام صنوف دروس شان‌ را از سر گرفته اند اما مسدود ماندن مکاتب دخترانه در سایر نقاط افغانستان شک و تردیدهای کشورهای جهان از جمله ایالات متحده و روسیه را برانگیخته و آنان می‌خواهند وعده‌های طالبان با عمل مطابقت داشته باشد.

آقای هاشمی گفت: "علمای ما در حال کار بر روی آن استند و انشاءالله به زودی آن را به جهانیان اعلام خواهیم کرد. "

آقای هاشمی گفت که مقامات این وزارت با نهادهای بین المللی همکاری نزدیک داشته اما هشدار داد که این سیستم به گونه‌ای تنظیم خواهد شد که مورد رضایت رهبری و علمای طالبان باشد نه براساس فشار بین المللی.

او گفت: "ما می خواهیم زنان و مردان - پسران و دختران - خود را آموزش دهیم و آموزش خواهیم داد. "

طالبان بین سال های ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱ میلادی زنان را اجازه نمی‌دادند بدون محرم شرعی از خانه بیرون شوند و زنان و دختران از حق تحصیل و کار در بیرون از خانه محروم بودند.

XS
SM
MD
LG