لینک های دسترسی

Breaking News

رینا امیری با مقامات قطری در مورد حمایت از آموزش دختران افغان صحبت کرد


نمایندۀ وزارت خارجه ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر افغانستان، با لولا الخاطر، معاون وزارت خارجه قطر و شماری دیگر از مقامات آن کشور در مورد حمایت از تلاش‌ها و توانمندسازی آموزش دختران و زنان افغان صحبت کرد.

رینا امیری روز سه‌شنبه ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) در صفحهٔ تویت‌اش نوشت که با معاون وزارت خارجه قطر در مورد چگونگی افزایش حمایت‌های قطر و تلاش‌های اندونیزیا از آموزش دختران افغان، صحبت کرد.

اندونیزیا و قطر یک کنفرانس بین‌المللی را به تاریخ هشتم دسمبر ۲۰۲۲ (۱۷ قوس) در شهر بالی برای حمایت از آموزش زنان افغان برگزار کردند.

نمایندۀ وزارت خارجه ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، گفته است که در سفرش به قطر با مسوولان "بنیاد آموزش بیش از همه" در این کشور نیز در مورد امکانات مشخص برای گسترش فرصت‌ها و بورس‌های تحصیلی برای زنان، دختران و پسران افغان صحبت کرده است.

خانم امیری افزوده است که با وجود آسیب‌هایی که افغان‌ها متحمل شده و اکنون که با آزمون‌های بزرگ مواجه اند، آنان همچنان بر بازسازی افغانستان تمرکز دارند.

رینا امیری از جامعۀ جهانی خواست که از زنان و دختران افغان قویاً حمایت‌ کنند.

این در حالی است که حکومت طالبان در افغانستان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و تحصیل زنان در موسسات تحصیلات عالی و پوهنتون‌ها را تا "امر ثانی" ممنوع کرده است.

تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران و زنان، واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است. بسیاری از کشورهای اسلامی، سازمان همکاری‌ اسلامی، سازمان ملل متحد، ایالات متحده امریکا و بسیاری از نهادها و سازمان‌های دیگر از طالبان خواسته اند که تصمیم خود را پس گرفته و به دختران و زنان اجازه آموزش و تحصیل بدهند.

حکومت طالبان پیش از این گفته بود که برای ایجاد فضای مناسب برای آموزش و تحصیل دختران و زنان تلاش می‌کند، اما پس از گذشت حدود ۱۸ ماه مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم هنوز باز نشده است.

XS
SM
MD
LG