لینک های دسترسی

Breaking News

شش کشته و ۱۲۹ زخمی در حمله طالبان بر قنسولگری آلمان در بلخ


جنگجویان طالبان بر قنسولگری آلمان در شهر مزارشریف با بم و گلوله باری حمله کردند. مقام های حکومتی افغان صبح جمعه گفتند که این حمله باعث نبرد شدید مسلحانه شد.

نبرد نیروهای امنیتی با حمله کنندگان طالب تا پست این خبر (ساعت ۶:۲۵ صبح) ادامه دارد.

یک موتر بزرگ بم گذاری شده بیرون ساختمان قنسولگری قبل از نیمه وقت جمعه نخست منفجر شد که ساختمان های نزدیک و موانع امنیتی بیرون محوطه دیپلماتیکی را تخریب کرد.

یک سخنگوی شورشیان اسلامی گفت که چندین بم گذاری انتحاری مسلح طالب بعد از انفجار بر قنسولگری حمله کردند.

سخنگویان حکومت افغانستان در کابل و مقام های حکومتی آلمانی در برلین حمله بر آن قنسولگری را تایید کردند، اما از ارائه تلفات تخمینی خودداری کردند.

یک داکتر در مزارشریف گفت که از اثر این حادثه شش تن جان باخته است. خبرنگار رادیوی آشنا صدای امریکا در شهر مزار شریف از قول مسوولین می گوید که ۱۲۹ نفر زخمی شده است.

طالبان گفته اند که حمله در شهر مزار شریف به قصد انتقام گیری از مرگ ۳۲ غیرنظامی افغان در ماه جاری در ولایت قندز توسط نیورهای به گفته طالبان متجاوز خارجی صورت گرفته است که اشاره آنها به مامویتر حمایت قاطع ناتو در افغانستان است.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ضمن محکوم‌کردن این حمله در بیانیه‌ای گفته است، "دشمنانان" افغان‌ها نمی‌خواهند این کشور روابط گسترده و آزاد با جهان داشته باشد.

آقای غنی تأکید کرده است که این حمله، ارادۀ دولت افغانستان و آلمان را در مبارزه با هراس‌افگنی ضعیف نمی‌سازد.

وزارت خارجۀ افغانستان این حمله را محکوم کرده و گفته است که هدف قراردادن قنسولگری آلمان، نشان‌دهندۀ این است که تروریزم دشمن مشترک است.

آلمان در افغانستان ۹۸۳ سرباز دارد که اکثرشان در ولایت بلخ به حیث بخشی از نیورهای ماموریت قاطع ناتو مستقر استند.

XS
SM
MD
LG