لینک های دسترسی

Breaking News

خشونت علیه زنان در افغانستان ۲۸ در صد افزایش یافته است


کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید که میزان خشونت علیه زنان در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۹۰ در حدود ۲۸ در صد افزایش یافته است. در همین حال نهاد نهاد اجتماعی جوانان همفکر افغانستان با راهپیمایی در مقابل شورای ملی، خشونت علیه زنان را محکوم کردند.

موسی محمودی، رئیس اجراییوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آشنا گفت که در سال روان خورشیدی حدود چهار هزار مورد خشونت علیه زنان در آن کمیسیون به ثبت رسیده است که نشان دهندۀ افزایش ۲۸ در صدی در مقایسه با سال گذشته می باشد.

اما به گفتۀ آقای محمودی ارتقای آگاهی زنان از حقوق شان، افزایش فعالیت نهاد های مسئول رسیدگی به شکایت های زنان و کارکرد های رسانه ها ممکن از عوامل افزایش گزارش دهی موارد خشونت باشد تا اینکه خود خشونت افزایش یافته باشد.

رئیس اجراییوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که از نظر جغرافیایی موارد خشونت در تمام زون ها و ولایت ها به ثبت رسیده است که بیشترین آن قتل، تجاوز، لت و کوب، ازدواج اجباری و ازدواج های زیر سن بوده است که از فقر، اعتیاد به مواد مخدر و شمار دیگر کردار های سنتی جامعه ناشی می شود.

پیگرد ناکافی عدلی

گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مدت شش ماه ۲۱۳۰ مورد خشونت را علیه زنان ثبت کرده است، اما به گفتۀ رئیس اجرائیوی این کمیسیون تنها ۴۰۰ مورد آن از سوی نهاد های عدلی و قضایی رسیدگی شده است که به این ترتیب تنها ۱۸ در صد موارد خشونت تحت پیگرد قرار گرفته است.

در همین حال نهاد اجتماعی جوانان همفکر به مناسبت هشتم مارچ، روز جهانی زن در مقابل شورای ملی افغانستان راهپیمایی کرده و خواستار محو خشونت علیه زنان و اعادۀ حقوق زنان شدند.

شرکت کنندگان این راهپیمایی در نامۀ عنوانی حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از وی خواستار برداشتن گام های عملی در راستای تامین حقوق زنان و محو خشونت علیه زنان شدند. یکی دیگر از خواست های آنان برگزاری انتخابات شفاف بود.

در سالیان اخیر از روز زن در افغانستان با برگزاری مراسم رسمی تجلیل به عمل می آید، اما این بار نخست است که زنان افغان به مناسبت هشت مارچ بر ضد خشونت، ظلم، تبعیض و بی عدالتی با زنان صدا بلند کرده و دست به راهپیمایی و مظاهره می زنند.
XS
SM
MD
LG