لینک های دسترسی

Breaking News

امسال از سالروز استقلال افغانستان به گونه یی متفاوت تجلیل شد


امسال از سالروز استقلال افغانستان به گونه یی متفاوت تجلیل شد
امسال از سالروز استقلال افغانستان به گونه یی متفاوت تجلیل شد

از نود ویکمین سالروز استرداد استقلال افغانستان در کابل به گونه یی متفاوت نسبت به سالهای قبل تجلیل به عمل آمد.

در مراسم گرامیداشت کوتاهی که با حضور حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، شماری ازاعضای کابینه، نمایندگان پارلمان افغانستان، جنرال دیوید پتریوس، قوماندان عمومی نیروهای ناتو در افغانستان و شماری از سفرای کشورهای خارجی ِ مقیم کابل برپا شد، محفل بدون سخنرانی و تنها با گذاشتن اکلیل گلی بر پای منار یادبود استقلال خاتمه یافت.

عدم امنیت کافی

احمد ضیاء سیامک هروی، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت دلیل اینکه تجلیل شایسته از سالروز استرداد اسقلال کشور امسال صورت نگرفت آن است که ممکن است تا زمانیکه امنیت در افغانستان بصورت شایسته آن تامین نشود ازاکثر مراسم های رسمی افغانستان به همین گونه تجلیل شود.

در سال های گذشته در تجلیل از سالروز استقلال برخی از جاده های شهر کابل به گونه خوشی وشادمانی با چراغ ها و بیرق های رسمی مزین می شد اما امسال هیچ خبری ازآن نیست.

سیامک هروی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان از سال های قبل یادآوری کرده می گوید مخالفان دولت در مراسم بزرگداشت از هشت ثور قصد حمله بالای حامد کرزی را نمودند ولی وی جان به سلامت برد و به شمول یک عضو ولسی جرگه شماری از مردم درآن حادثه کشته شدند.

آقای هروی می گوید این مسئله بیشتر برای حفظ جان شهروندان کابل مد نظر گرفته شده است.

علاقمندی مردم به جشن استقلال

شماری از شهروندان کابل می گویند حکومت افغانستان تجلیل ار روزهای تاریخی را بدست فراموشی سپرده است.

زبیرظاهر یکی دیگر از شهروندان کابل زمین بدین باور است که باید خاطرات چنین روزها در ذهن نسل های آینده کشور باقی بماند تا آنها قهرمانی های پدران شان را بیاد داشته باشند ولی وی میگوید دولت افغانستان در این زمینه توجه نمیکند.

زبیر نیز یادها و خاطراتی از گذشته های دور دارد که میگوید مردم از سراسر کشور برای تماشا این روز به کابل می آمدند.

افغانستان در سال 1298 شمسی، پس از سه جنگ طولانی که با قوای بریتانوی داشت، توانست استقلال خود را به دست بیاورد.

XS
SM
MD
LG