لینک های دسترسی

Breaking News

اتمر: به شمول هند، از هیچ کشوری کمک عسکری طلب نکرده ایم


مشاور امنیت ملی افغانستان میپذیرد که حدود بیست گروه تروریستی در افغانستان فعالیت داشته، اما میگوید که نیرو های افغان آنان را زیر فشار شدید نظامی گرفته و نمیگذارند که این گروه ها به اهداف شان در افغانستان و کشور های منطقه، نایل آیند.

محمد حنیف اتمر که امروز در نزدهمین کنفرانس امنیتی انسیتیوت مطالعات دفاعی هند در دهلی جدید صحبت میکرد، همچنان تأکید ورزید که افغانستان بیشتر از هر کشور دیگر اسلامی و همچنان به سطح جهان، قربانی بزرگ دهشت افگنی بوده است.

آقای اتمر ارتباط دادن دهشت افگنی با اسلام را نامناسب خواند و گفت مسلمانان بیشتر آسیب دهشت افگنی را دیده و در راه مبارزه با خشونت، قربانی های فراوانی داده است.

مشاور امنیت ملی افغانستان در سخنان خود گفت: "هیچ کشور مسلمان دیگر، به اندازۀ افغانستان، شاهد از بین رفتن جان بیگناهان از سبب دهشت افگنی نبوده است. اما در مجموع، جهان اسلام در مقایسه به هر مدنیت دیگر، طعمۀ خشونت مرگبار دهشت افگنی بوده است."

آقای اتمر علاوه کرد که بیشترین گروه های دهشت افگن بین المللی، در منطقۀ جنوب آسیا به ویژه پاکستان و افغانستان حضور دارند.

در خبرنامۀ شورای امنیت ملی افغانستان، از قول آقای اتمر، آمده است که: "دولت افغانستان، به شمول هند، از هیچ کشور جهان کمک عسکری طلب نکرده"، اما از کشور های منطقه و جهان خواسته است که در "بلند بردن سطح مهارت ها و قابلیت های قوای افغان در میدان نبرد با تروریزم"، کمک ها را افزایش دهند.

در عین حال، منوهر پاریکر، وزیر دفاع هند، گفت که پاسخ جهان برای مبارزه با دهشت افگنی، باید از آسیا آغاز شود. او تأکید ورزید که کشورهای آسیایی بزرگترین قربانیان دهشت افگنی اند.

آقای پاریکر افزود: "هفت کشور از جمله ده کشوری که از پدیدۀ دهشت افگنی به گونۀ جدی متأثر شده است، در آسیا موقعیت دارد. آسیایی ها متحمل حملات دهشت افگنی چهار گروه دهشت افگن از جمله پنج خطرناکترین گروه های مرگبار در سطح جهان است."

از سوی دیگر، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که در جریان ۱۴ ماه اخیر، ده هزار و پنجصد نفر در نتیجۀ حملات خشونت بار در افغانستان، جان هایشان را از دست داده اند. به گفتۀ او حد اوسط تلفات افغان ها در روز، ۲۸ نفر است.

XS
SM
MD
LG