لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان، بهترین کشور جهان در شاخص حق دسترسی به معلومات


بر اساس یک گزارش تازه نشر شده، افغانستان از لحاظ قانون حق دسترسی به معلومات در صدر سایر کشور های جهان قرار گرفته است.

در این گزارش که از سوی مرکز قانون و دموکراسی، یک سازمان غیر حکومتی مستقر در کانادا، نشر شده است، افغانستان با کسب ۱۳۹ امتیاز، در صدر ۱۰ کشور جهان قرار گرفته است که از لحاظ قانونی حق دسترسی به معلومات را دارد؛ حد اکثر امتیاز ۱۵۰، تعین شده است.

پس از افغانستان، مکسیکو با کسب ۱۳۶ امتیاز در جایگاه دوم به تعقیب آن صربستان با کسب ۱۳۵ امتیاز در جایگاه سوم و سریلانکا با کسب ۱۳۱ امتیاز در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، هیچ یک از کشور های غربی به شمول ایالات متحده، در صدر ۱۰ کشور نخست جهان قرار نگرفته است.

کشور های اتریش، پالائو، لیختن اشتاین و فلیپین به ترتیب در پائین ترین ردۀ این جدول قرار گرفته است که حق دسترسی به معلومات در این کشور ها با مشکل جدی مواجه است.

مرکز قانون و دموکراسی در این گزارش گفته است که این سازمان با استفاده از روش های پیچیدۀ قوت و ضعف چارچوب قوانین دسترسی به معلومات، کشور ها را مورد ارزیابی قرار داده است.

توبی مندل، رئیس مرکز قانون و دموکراسی، در مصاحبه ای با صدای امریکا گفت که پیشرفت افغانستان در قسمت حق دسترسی به معلومات "فوق العاده" بوده است، اما تاکید کرد که تطبیق قانون دسترسی به معلومات در افغانستان همواره با مشکلات همراه خواهد بود.

آقای مندل گفت "تطبیق قانون همواره با مشکل مواجه خواهد بود، اما این قانون [قانون حق دسترسی به معلومات افغانستان] که اخیراً از سوی حکومت توشیح شد، حد اقل وسیله یی را در دسترس آن کشور قرار می دهد تا شهروندان افغان بتوانند از مقامات دولتی خواستار معلومات شوند."

آقای مندل همچنین گفت که مردم اکثر کشور های جهان در اغلب موارد در مورد جنگ، انفجار و حملات انتحاری که افغانستان رخ می دهد می شنوند، اما به گفتۀ وی "پهلوی دیگر افغانستان پیشرفت هایی است که جهان را متعجب می کند و جهان باید افغانستان را به خاطر پیشرفت که در قسمت قانون حق دسترسی به معلومات به وجود آورده است، تبریکی بدهد."

XS
SM
MD
LG