لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در مورد فهرست تندروان، آمادۀ بحث با پاکستان است


عکس آرشیف: تنش میان کابل و اسلام آباد پس از حملات اخیر در پاکستان، بار دیگر اوج گرفته است
عکس آرشیف: تنش میان کابل و اسلام آباد پس از حملات اخیر در پاکستان، بار دیگر اوج گرفته است

وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که زیر نظارت یک کشور سوم، آمادۀ بحث با پاکستان در مورد فهرست دهشت افگنانی است که به تازگی بین کابل و اسلام آباد تبادله شده است.

احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان می‌گوید که حکومت افغانستان تاکید دارد که هر دو کشور مشترکاً در مورد نگرانی های خویش در حضور میانجی، بحث مسوولانه کنند.

آقای مستغنی روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که افغانستان دیده به راه گام های عملی پاکستان در خصوص فهرست دهشت افگنانی است که از سوی افغانستان به آن کشور داده شده است.

به دنبال موجی از حملات اخیر در پاکستان که تا کنون منجر به کشته شدن بیش از ۱۳۰ نفر شده است، مقام‌های پاکستانی ادعا کردند که این حملات در خاک افغانستان طراحی شده است.

به سلسلۀ این ادعاهای پاکستان، نفیس ذکریا سخنگوی وزارت خارجۀ آن کشور روز پنجشبه بار دیگر گفت که تندروان با استفاده از ناامنی، در قلمرو افغانستان، حملات دهشت افگنی را بر ضد پاکستان طراحی می کنند.

حکومت افغانستان ادعا های اسلام آباد را رد کرده و به مبارزۀ بی درنگ و بدون تفکیک با تندروان تعهد می‌کند. مقام‌های افغان در عوض، پاکستان را به عدم پابندی در امر مبارزه با دهشت افگنی و تفکیک قایل شدن میان تندروان متهم می‌کنند.

پاکستان همچنان برای مقابله با موج شورشگری تندروان در آن کشور گذرگاه های مرزی خود را با افغانستان از یک هفته به اینسو مسدود و برای سرکوب تندروان عملیات را در سرتاسر آن کشور راه اندازی کرده است.

عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است که بر اساس توافقات قبلی میان مقام‌های افغان و پاکستانی قرار بود که دروازه های تورخم، سپین بولدک و سایر گذرگاه های مرزی میان افغانستان و پاکستان روز پنجشنبه باز گشایی شود که "بدبختانه" تا هنوز مسدود است.

وزارت خارجۀ افغانستان همچنان شلیک راکت از سوی نظامیان پاکستان به خاک افغانستان را خلاف موازین جهانی دانسته و تاکید کرده است که در صورت تکرار چنین اقدام، نظامیان افغان نیز آمادۀ دفاع از کشور شان و پاسخ جدی هستند.

نظامیان پاکستانی هفتۀ گذشته برخی ساحات مرزی افغانستان را زیر رگبار توپخانه و راکت قرار داده و هدف اینکار را سرکوب تندروانی عنوان کردند که به گفتۀ آنان حملات را بر ضد پاکستان طراحی می کنند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG