لینک های دسترسی

Breaking News

اعطای بورس تحصیلی به ٤۰۰ تن از جوانان افغان به خارج کشور توسط حکومت افغانستان


اعطای بورس تحصیلی به ٤۰۰ تن از جوانان افغان به خارج کشور توسط حکومت افغانستان
اعطای بورس تحصیلی به ٤۰۰ تن از جوانان افغان به خارج کشور توسط حکومت افغانستان

حکومت افغانستان در سال جاری بیشتر از ٤۰۰ تن از جوانان را به خاطر ادامه تحصیل به هند و ترکیه می فرستد.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، به روز یک شنبه طی مراسمی به همین مناسبت گفت مصارف تحصیلی این جوانان از بودجه دولت پرداخته می شود.

مقامات حکومت افغانستان از اعزام نخستین گروه محصلین به هدف ادامه تحصیل به کشورهای هندوستان و ترکیه خبر میدهند که مصارف تحصیل آنان را دولت می پردازد.

این اولین بار است که زمینه تحصیل صدها جوان افغان در خارج از کشور، از خزانه دولت فراهم شده است.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، طی مراسمی به همین مناسبت که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد، گفت طی ده سال گذشته این یکی از فیصله های مهم وی میباشد.

حامد کرزی همچنان گفت برای سال های آینده بودجه بیشتر، برای اعزام محصلین به خارخ از کشور در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان گفت "دو سال قبل من فیصله کردم که جوانان افغان باید از پول خود افغانستان تربیه شوند، برای امسال پنج میلیون دالر را در نظر گرفته ایم. برای سال آینده انشاالله ده میلیون دالر را در نظر میگیریم، جوانانی که امسال دراین برنامه شامل اند به ٤۰۰ تا ٤۵۰ تن می رسند اما کوشش میکنیم که سال آینده ١۰۰۰ جوان شامل این برنامه گردد. امکان دارد در سال های اینده بودجه این برنامه را تا ٢۰ میلیون دالر افزایش دهیم"

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، از آن عده محصلین که برای این برنامه های تحصیلی انتخاب شده اند و در مراسم روز یک شنبه در ارگ ریاست جمهوری حضور داشته، خواست تا از این فرصت تحصیلی به صورت درست استفاده کنند.

رئیس جمهور کرزی در این مورد گفت "از پول بدست آمده دهقان ما که بادنجان رومی کشت می کند، بامیه کشت میکند، گندم کشت میکند، درخت ثمر دار بار می آورد، به خارج برای درس می روید. مردم افغانستان شما را به خاطری به درس روان میکنند که افغانستان از احتیاج دیگران خلاص شود، افغانستان از دست درازی و گدایی به دیگران خلاص شود تا شما آراسته به تعلیم مدرن شوید، فنی و مسلکی شوید و بیاید زندگی کسانی را که این عرق ریزی را کرده اند، زنده گی شان را بهتر بسازید"

به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی افغانستان محصلین از ٣٤ ولایت در این برنامه ها شامل اند که تا درجه ماستری و دوکتورا در کشورهای هند و ترکیه به تحصیلات شان ادامه خواهند داد.

کارمندان وزارت خانه ها، محصلین و استادان پوهنتون ها در این برنامه ها شامل اند.

جلال الدین افغان یکی از محصلین که برای شرکت در این برنامه های تحصیلی معرفی شده است، وعده سپرد که به خاطر استفاده درست از این فرصت تحصیلی تلاش خواهد کرد.

او میگوید "بخاطر برداشتن این گام از رئیس جمهور تشکر میکنم، همچنان به نمایندگی از محصلین تعهد ما این است که از این فرصت استفاده درست کنیم و در آینده مصدر خدمت برای افغانستان شویم"

برنامه فرستادن محصلین برای تحصیل به خارج از افغانستان نزدیک به هشت دهه قبل درزمان حکومت امان لله خان آغاز شد.

اما اکنون مقامات حکومتی میگویند این برنامه را یک بار دیگر به منظور تقویت منابع بشری و کدرهای علمی احیا کرده اند و که برای گسترش آن نیز تلاش خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG