لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید حملات مخالفین حکومت افغان در آغاز روند انتقال مسؤولیت های امنیتی


تشدید حملات مخالفین حکومت افغان در آغاز روند انتقال مسؤولیت های امنیتی
تشدید حملات مخالفین حکومت افغان در آغاز روند انتقال مسؤولیت های امنیتی

همزمان با آغاز پروسه انتقال امنیت از نیروهای خارجی به نیروهای افغان، مقامات ریاست جمهوری افغانستان میگویند، دشمنان آنان تلاش های شان را بخاطر مختل کردن پروسه انتقال، تشدید کرده اند. این موضوع را وحید عمر، سخنگوی رئیس جمهور این کشور روز دوشنبه پس از کشته شدن دو مقام بلند رتبه دولتی در کابل، بیان کرد.

یک روز پس از آغاز رسمی پروسه انتقال امنیت به نیروهای افغان مقامات حکومت افغانستان میگویند مخالفین مسلح دولت تلاش های شان را به خاطر مختل کردن این پروسه تشدید بخشیده اند.

وحید عمر، سخنگوی حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در این مورد گفت "تلاش ها تشدید یافته، بخاطر مزاحمت به این پروسه، تلاش تشدید یافته بخاطر این که دولت افغانستان و مردم افغانستان مسؤولیت تامین امنیت و امنیت کشورشان را خود بدوش نگیرند، تا دلیلی وجود داشته باشد برای دوام حضور نیروهای بین المللی در افغانستان. طالب و حامیان شان که باعث آمدن نیروهای بین المللی در افغانستان شدند تلاش میکنند که افغان ها مسؤولیت را خود بدوش نگیرند."

اما سخنگوی رئیس جمهور میگوید این تلاش ها نمی تواند باعث توقف پروسه انتقال گردد.

پروسه انتقال امنیت از نیروهای خارجی به نیروهای افغان به روز یکشنبه به صورت رسمی از ولایت بامیان آغاز شد.

با عملی شدن پروسه انتقال در بامیان نگرانی ها در مورد وضعیت امنیتی این ولایت نیز افزایش یافته است.

بامیان از جملۀ ولایات نسبتاً امن افغانستان بشمار میرود اما باشندگان این ولایت ابراز نگرانی می کنند که با بیرون شدن نیروهای بین المللی از بامیان مخالفین دولت فرصت جابه جا کردن افراد شان در این ولایت را بدست می آورند.

در پاسخ به این نگرانی ها مقامات وزارت داخله افغانستان می گویند به خاطر تحکیم ثبات در ولایاتی که انتقال صورت میگیرد، طرح های مشخص دارند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان روز دوشنبه در صحبت با خبرنگاران گفت در نظر است که قطعات خاص بخاطر تامین امنیت بامیان در آن ولایت جا به جا شود.

او به ادامه گفت "در جریان پروسه انتقال، ما گروه های کاری داریم که این پروسه را بررسی میکنند و می بینند که کمبودی ها و کاستی ها در کجا است، بطور مثال یکی از اقداماتی که صورت میگیرد در قسمت رفع این کمبودی ها عبارت از جا به جا ساختن لوای خاص واکنش سریع ما است. در هفت ولایتی که برای انتقال آماده است در پنج ولایت، ما نیروهای خاص وکنش سریع داریم. اقدام بعدی ما این است که یک کندک یا لوای واکنش سریع را در ولایت بامیان نیز جا به جا بسازیم تا نگرانی ها رفع شود."

همزمان با آغاز پروسه انتقال امنیت مخالفین دولت نیز حملات شان را در نقاط مختلف افغانستان افزایش داده و با ترور شخصیت های با نفوذ و مقامات بلند پایه دولتی نگرانی های شدید را میان مردم به بار آورده اند.

محمد هاشم وطنوال و جان محمد خان حوالی ساعت هشت شب یکشنبه در منطقه کارته چهار، در غرب شهر کابل کشته شدند.

مقامات حکومتی میگویند ترور چهره های برجسته و با نفوذ افغانستان، مانند کشته شدن ژنرال داود داود، جنرال شاه جهان و احمد ولی کرزی و سایر مقامات بلند رتبه که یکی پی دیگر صورت گرفته نشان دهنده دسیسه های بزرگ دشمنان حکومت است که میخواهند از این طریق دولت را تضعیف کنند.

این کشتارها در حالی در افغانستان ادامه یافته که مقامات حکومت از تلاش های صلح با مخالفین خبر میدهند و میگویند دراین زمینه تلاش ها به شدت ادامه یافته است.

XS
SM
MD
LG