لینک های دسترسی

Breaking News

متقاضیان ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا 'در بی‌سرنوشتی قرار دارند'


حامیان ویزه‌های خاص می‌گویند، افغان‌هایی که با امریکایی‌ها کار کرده اند، حتی پس از مصالحه با طالبان نیز با خطر روبرو خواهند بود
حامیان ویزه‌های خاص می‌گویند، افغان‌هایی که با امریکایی‌ها کار کرده اند، حتی پس از مصالحه با طالبان نیز با خطر روبرو خواهند بود

در حالی که امریکا از "پیشرفت" در مذاکرات صلح با طالبان حرف می‌زند، متقاضیان ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا (SIV) در افغانستان، در بی‌سرنوشتی قرار گرفته اند.

این ویزه‌ها به افغان‌هایی داده می‌شود که با نظامیان و یا نمایندگی‌های دولت امریکا در افغانستان کار کرده اند و به این دلیل، با تهدیدهای امنیتی روبرو هستند.

هم‌اکنون، حدود ۱۹ هزار شهروند افغانستان منتظر ویزه‌های خود برای مهاجرت به امریکا هستند. ولی طرح احتمالی مصالحه با طالبان، شک و تردیدهایی را در مورد این برنامه بوجود آورده است.

جانیس شینواری، از افغان‌هایی که از طریق SIV به امریکا مهاجرت کرده و حالا نهادی را برای حمایت از ادامۀ این برنامه در امریکا ایجاد کرده، می‌گوید، در صورتی که توافق صلح با طالبان صورت بگیرد، افغان‌هایی که در گذشته با امریکایی‌ها در افغانستان کار کرده اند، با تهدیدهای بیشتری روبرو خواهند بود.

آقای شینواری می‌گوید "آن‌ها (طالبان) نمی‌توانند برای کشتن امریکایی‌ها اینجا (امریکا) بیایند. آسان‌ترین راه برای‌شان، حمله به افرادی است که از سربازان امریکایی در افغانستان حمایت کرده اند."

صوفیا خان، از تهیه‌کنندگان فیلم مستند "مترجم‌ها" که شرایط زندگی مترجم‌های سربازان امریکایی در افغانستان و عراق را به تصویر کشیده نیز نسبت به احتمال تاخیر و یا توقف صدور ویزه‌های خاص (SIV)، ابراز نگرانی می‌کند.

آقای خان می‌گوید "این‌ها (کارمندان و مترجم‌ها) هنوز آنجا هستند و هنوز با تهدیدها و خطرهایی جنگی روبرو اند که هنوز به پایان نرسیده است."

کانگرس امریکا، از سال ۲۰۱۴ تا حالا ۱۴۵۰۰ ویزۀ خاص مهاجرت را برای شهروندان افغانستان صادر کرده است، به شمول ۳۵۰۰ ویزه که تنها در جریان سال مالی ۲۰۱۸ صادر شد.

حکومت دونالد ترمپ، نسبت به این‌که بودجه برای ۴۰۰۰ هزار ویزۀ خاص مهاجرت برای سال ۲۰۱۹ تا حالا از سوی کانگرس منظور نشده، ابراز ناخوشنودی کرده است.

ارین سلیوان، از هماهنگ‌کنندگان امور مهاجران در نیویورک می‌گوید "ما از آمدن آن‌ها (دارندگان ویزۀ خاص) استقبال می‌کنیم و می‌گوییم که از آن‌ها حمایت خواهیم کرد؛ ولی شنیدن اخبار و گزارش‌هایی که نشان می‌دهد شماری از آن‌ها نمی‌توانند (به امریکا) سفر کنند، تردیدها و نگرانی‌هایی را بوجود می‌آورد."

در حالی که نگرانی‌ها نسبت به امنیت کارمندان سابق نهادهای امریکایی در افغانستان با قوت خود باقی‌ست، همه منتظر اند ببینند که آیا کانگرس امریکا ویزه‌های بیشتر SIV را برای سال ۲۰۱۹ منظور می‌کند یا خیر.

XS
SM
MD
LG