لینک های دسترسی

Breaking News

استخبارات امریکا: خروج از افغانستان خطر جدی را به بار خواهد آورد


بل برنز، رییس جدید ادارهٔ استخبارات مرکزی ایالات متحده
بل برنز، رییس جدید ادارهٔ استخبارات مرکزی ایالات متحده

مقامات ارشد استخباراتی امریکا می‌‌گویند که طرح خروج نیروها از افغانستان می‌تواند به گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش فرصتی احیای قابلیت‌های را مساعد سازد که آنان برای حمله به ایالات متحده به آن نیاز دارند.

بل برنز، رییس جدید ادارهٔ استخبارات مرکزی ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۴ اپریل (۲۵حمل) به قانونگذاران امریکایی گفت: "هنگامی كه اردوی امریكا و نظامیان ایتلاف خارج شوند، خطر گستردهٔ وجود دارد. و این یک واقعیت است که توانایی دولت ایالات متحده در جمع آوری (اطلاعات) در مورد تهدیدات و اقدام علیه آن، کاهش می یابد."

او افزود که القاعده و داعش در افغانستان همچنان در تلاش احیای قابلیت‌ها جهت حمله بر اهداف امریکایی در منطقه، در غرب و یا ایالات متحده می‌باشند.

اما آقای برنز همچنین گفت که به هر اندازهٔ که القاعده و داعش بخواهند به ایالات متحده حمله کنند، "واقعیت این است که امروز هیچکدام این ظرفیت‌ها را ندارند".

مقامات ارشد استخباراتی دیگر گفته اند که تهدید تروریستی که باعث شد ایالات متحده در ابتدا به جنگ در افغانستان برود، دیگر خطر اصلی نیست.

ارویل هاینس، رییس استخبارات ملی امریکا به قانونگذاران امریکایی گفت که خطرات ناشی از افغانستان تحت سایهٔ تهدیدات کشورهای مانند چین، روسیه ، ایران و کوریایی شمالی قرار گرفته است.

رییس ادارهٔ استخبارات مرکزی ایالات متحده گفت که آنچه در آینده رخ خواهد داد به میزان پابندی طالبان به تعهدات شان با ایالات متحده بستگی دارد.

قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن، و جلوگیری از استفاده خاک افغانستان برای حمله علیه ایالات متحده از تعهدات اساسی طالبان در توافقنامۀ آن گروه با ایالات متحده است که به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در شهر دوحه، پایتخت قطر امضا شد.

با آنهم، آقای برنز به قانونگذاران گفت که حتا اگر طالبان به تهدات شان پابند نمانند استخبارات امریکا مراقب تحرکات القاعده و داعش خواهد بود.

واکنش اعضای کانگرس

سناتوران برجسته حزب جمهوری خواه با تصمیم جو بایدن، رییس جمهور این کشور مبنی بر خروج نیروها از افغانستان مخالفت نشان دادند.

مچ مکانل، رهبر اقلیت در مجلس سنا ایالات متحده گفت: "ظاهراً ما در سالگرد حملات ۱۱ سپتمبر با پیشکش کردن دوباره این کشور (افغانستان) به قسم تحفه به دشمنان کمک می‌کنیم."

سناتور لیندزی گراهام در پی سخنرانی بایدن به خبرنگاران گفت: "من از شما التماس می کنم رییس جمهور بایدن، این (تصمیم خروج) را دوباره ارزیابی کنید. خود را محدود نکنید، زیرا اوضاع به سرعت در افغانستان تغییر خواهد کرد. این پایان خوبی برای ما نخواهد داشت."

مارکو روبیو، رهبر جمهوری خواهان در کمیته استخبارات سنا با ابراز نگرانی گفت: "یک احتمال بسیار واقعی در آینده بسیار نزدیک وجود دارد، متأسفانه…طالبان کنترول تمام یا بخش‌های قابل توجهی از افغانستان را دوباره بدست خواهند آورد."

آقای روبیو افزود: "اگر این کار را انجام دهند ، فکر می کنم که بازگشت القاعده تقریباً قطعی است. هیچ کس نمی تواند انکار کند که این برای سال‌های آینده پیامدهای جدی امنیتی برای کشور ما خواهد داشت."

در همین حال تصمیم آقای بایدن با استقبال بعضی از سیاستمداران و قانونگذاران دموکرات قرار گرفته است.

براک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده گفته است: "رییس جمهور بایدن در مورد تکمیل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تصمیم درستی اتخاذ کرده است. چالش های بسیار دشوار و دشواری های بیشتری در افغانستان پیش رو خواهد بود و ایالات متحده باید از طریق مجراهای دپلوماتیک و تلاش‌های توسعه‌ای مردم افغانستان، به ویژه افرادی كه به خاطر حمایت از حقوق بشر خطرات خارق العاده‌ای را متحمل شده اند، حمایت کند."

XS
SM
MD
LG