لینک های دسترسی

Breaking News

افغان‌ها ناامیدترین مردم جهان اند- نظر سنجی


نظرسنجی تازۀ نهاد تحقیقاتی گلوپ، نشان می‌دهد که افغان‌ها پیشرفت‌های قابل توجه نداشته و ۸۵ درصد آنان در زندگی روز مرۀ شان رنج می برند که بلندترین آمار در سطح جهان است.

نهاد تحقیقاتی گلوپ نظرسنجی در مورد وضعیت زندگی و امید به آینده را در سال ۲۰۱۸ میلادی انجام داده و نتایج آن را روز دوشنبه ۱۶ اگست (۲۵ سنبله) نشر کرد.

نتایج این سروی نشان می‌دهد که میزان امید به زندگی میان افغان‌ها در پایین‌ترین سطح نسبت به هرکشور دیگر قرار دارد و ۳۶ درصد افغان‌ها گفته اند که همه روزه موقع خندیدن در زندگی شان مساعد نمی‌شود. بربنیاد این نظرسنجی، خوشحالی افغان‌ها در مقایسه با سال ۲۰۱۶ ،۵۲ در صد کاهش یافته است.

در این نظرسنجی آمده که ۵۲ درصد افغان‌ها گفته اند که در حال حاضر، نسبت به گذشته " احساس نگرانی" بیشتری دارند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۶ ،۴۲ درصد بود.

همچنان نزدیک به نصف افغان‌های که در این نظر سنجی اشتراک کرده اند، گفته اند که تجربه لذت بردن و یا برخورد احترام‌ آمیز، همه روزه در زندگی شان تکرار نمی‌شود.

در نظرسنجی گلوپ آمده است: "برای دوسال پی درپی، در ۲۰۱۸ نیز هیچ افغانی زندگی آینده خود را به گونه مثبت که همراه با پیشرفت باشد، ارزیابی نکرده است. در عین حال، ۸۵ درصد افغان‌های زندگی خود را بسیار ضعیف ارزیابی کرده و یا رنج می‌کشند. این جدیدترین ریکارد نه تنها برای افغانستان، بلکه برای جهان است. این کشور همچنان پررنج ترین کشور در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ بود."

گلوپ گفته که نظرسنجی آنان این مساله را واضح می‌سازد که جنگ‌های شدید زندگی روزمره مردم را "ویران" می‌سازد و شاخص‌های "بهزیستی" تصویری از ناامیدی و رنج در میان افغا‌ن‌ها را می‌دهد.

بربنیاد نتایج نظرسنجی گلوپ، میزان پایین مصوونیت و امنیت، سبب شده که افغان‌ها فرصتی اندک برای بهبود وضعیت اقتصادی و یا بازسازی زیرساخت‌های مهم "مانند سرک‌ها، مکاتب، تسهیلات صحی" داشته باشند و درگیری در حومه شهرها سبب شده که افغان‌ها مجبور به فرار شوند و به مراکز شهرها مانند کابل هجوم بیاروند، مکانی به گفته گلوپ "فقر و بیکاری در آنجا حکم‌فرما است."

بربنیاد سروی گلوپ، سطح ناامیدی، عدم پیشرفت و غمگینی در میان افغان‌ها بیشتر از هر زمان دیگر و بلندتر از هرجای دیگر در جهان است.

گلوپ می‌گوید که این نخستین بار است که چنین ارقام پایین را ثبت کرده است. به گفته گلوپ، در این نظرسنجی، با دو-سوم کسانی که صحبت شده، پایین‌تر از ۳۵ سال سن داشته اند.

در بخش پیامدهای این نظرسنجی، به ختم مذاکرات صلح ایالات متحده و طالبان اشاره شده و آمده است: "ختم مذاکرات صلح ایالات متحده و طالبان خبر خوب برای بسیاری از افغان‌های بود که ترس از خروج نیروهای امریکایی داشتند، نیروهایی که جنگ علیه طالبان را در سراسر کشور تقویت می‌کند."

با این هم به گفته گلوپ، افغان‌ها تا یک ماه دیگر مصوونیت جانی شان را با خطر مواجه ساخته و در انتخابات ریاست جمهوری رای خواهند داد، انتخاباتی که ممکن است سبب صلح و ثبات در این کشور نشود.

در همین حال، داکتر قدرت‌الله صدیق، سرطبیب شفاخانه صحت روانی به صدای امریکا گفت که جنگ‌های جاری و وضع بد اقتصادی سبب شده که اکثریت مردم از مشکلات روانی رنج ببرند و یا هم غمگین باشند.

داکتر صدیق افزود که نظرسنجی نهاد گلوپ را تایید نمی‌تواند، اما به دلیل خشونت‌هایی جاری در کشور، روان اکثریت مردم "ناخوش" است.

XS
SM
MD
LG