لینک های دسترسی

Breaking News

افغان‌های مقیم امریکا به نکوهش از عملکرد طالبان گردهم آمدند


شماری از افغان‌های مقیم ایالات متحده روز شنبه ۱۴ جنوری (۲۴ جدی) در شهر واشنگتن دی‌سی به وضع ممنوعیت بر آموزش و کار زنان و دختران در افغانستان دست به تظاهرات زدند.

معترضین با سردادن شعارهای "زنده‌باد افغانستان"، "مرگ برطالبان" و "عدالت برای افغانستان" از جامعه جهانی خواستند تا فشارهای بین المللی را برطالبان افزایش دهند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را برای روی دختران مسدود کردند و رفتن زنان به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حمام‌های عمومی را منع کردند.

در تازه‌ترین مورد حکومت طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی ممنوع کرد. پیش از آن، طالبان تحصیل دختران در پوهنتون را نیز منع کرده بودند.

در این اعتراضات ایرانیان مقیم شهر واشنگتن‌ دی‌سی نیز حضور یافته و حمایت و همبستگی‌شان را با زنان افغانستان براز کردند.

یکی از معترضین با تقدیر از "شجاعت زنان افغان و ایران که در برابر بی‌عدالتی‌ها" صدا بلند کرده اند، گفت: "تاریخ دنیا در این برههٔ از تاریخ وامدار شجاعت و ایستادگی زنان ایران و افغانستان برای آزادی و شرافت انسانی‌ است. ما باید در پهلوی آنان بایستیم و برای آنها صدا شویم."

فرهاد دریا، آوازخوان مشهور افغان که در شبکه‌های اجتماعی نیز همواره به حمایت از حق آموزش و کار و‌ نکوهش از عملکرد طالبان در این زمینه‌ها صدا بلند کرده است، در این تظاهرات شرکت داشت و به همبستگی برای دفاع از حقوق زنان و دختران افغان تاکید کرد.

افزون بر واشنگتن دی‌سی، افغانان مقیم اروپا نیز در شهرهای مختلف از جمله برلین، فرانکفوت، نورنبرگ، پاریس، بروکسل و بعضی شهرهای دیگر روز شنبه در اعتراض به وضع محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغان راهپیمایی را به راه انداخته بودند.

با وصف تقاضای گستردۀ بین‌المللی برای لغو محدودیت وضع شده از سوی طالبان بر کار و آموزش زنان و دختران در افغانستان، تا اکنون این گروه به این تقاضاها پاسخ مثبت نداده است.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد محدودیت‌های اخیر طالبان بر زنان و دختران در افغانستان را "ظالمانه" خوانده و از این گروه خواسته است که این تصامیم را فوراً لغو کند.

این شورا روز جمعه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) نشستی را دربارۀ افغانستان برگزار کرده و برخی از اعضای آن، "وضعیت بحرانی زنان و دختران در افغانستان" را نگران‌کننده خواندند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در واکنش به این خواست‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است نگرانی‌های اعضای این شورا قابل درک است.

اما مجاهد افزوده که حکومت این گروه می‌خواهد تا همۀ امورات خود را در پرتو "شریعت اسلامی" تنظیم کند، چون به گفتۀ او، طالبان به دلیل احساس مسوولیت در قبال دین و مردم خود، نمی‌توانند اقدامات "غیرشرعی" را در افغانستان اجازه دهند.

XS
SM
MD
LG