لینک های دسترسی

Breaking News

پیام رئیس جمهور احمدزی به مخالفان و دیدگاههای مختلف


رئیس جمهور افغانستان گفت که جنگ راه حل مشکلات افغانستان نیست و هر اختلاف سیاسی باید از طریق مفاهمه حل گردد.
رئیس جمهور افغانستان گفت که جنگ راه حل مشکلات افغانستان نیست و هر اختلاف سیاسی باید از طریق مفاهمه حل گردد.

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور جدید افغانستان، در پیام عیدی خطاب به مخالفان حکومت گفت که جنگ راه حل مشکلات افغانستان نیست و هر اختلاف سیاسی باید از طریق مفاهمه حل گردد.

در سال های گذشته، حکومت افغانستان بارها از مخالفین مسلح به خصوص طالبان خواست تا از جنگ دست بکشند، ولی نتیجه چنین فرا خوان، معکوس بود: طالبان حملات شان را تشدید کردند.

با در نظر داشت پیشینه روند صلح در افغانستان، اظهارات رئیس جمهور جدید چه پیامدهایی را در قبال خواهد داشت؛ صلح و امنیت و یا تشدید منازعه؟

جاوید کوهستانی، تحلیلگر سیاسی و نظامی افغان، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که گفته های رئیس جمهور احمدزی کلی است، ولی برخورد رئیس جمهور جدید متفاوت خواهد بود.

جاوید کوهستانی می گوید: "فکر میکنم که با قاطیعت برخورد خواهد داشت. اگر طالبان و حزب اسلامی در چارچوب قانون اساسی فعالیت های مدنی انجام دهند، از آنان استقبال خواهد شد. اگر حملات را تشدید کنند و نا امنی را گسترش دهند، حکومت جدید افغانستان در برابر طالبان قطعا با قاطیعت و جدیت برخورد خواهد شد."

آقای کوهستانی همچنین گفت که قاطیعت رئیس جمهور از حمایت مردم برخوردار خواهد بود و موفقیت های را در پی خواهد داشت.

جاوید کوهستانی می گوید: "فکر میکنم که قاطیعت کامیابی های را در پی خواهد داشت. با فشار بخش های از طالبان که آینده مثبت را پیشروی خود نمی بینند، جنگ نا امنی را دوام داده نمیتوانند و از جریان طالبان خسته شده اند، میتوانند به روند صلح یکجا شوند و با حکومت افغانستان همکاری کنند."

اما، وحید مژده، تحلیلگران سیاسی افغان، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که رئیس جمهور احمدزی تاکید بر امنیت دارد، تا صلح.

به باور آقای مژده، در اکثر موارد، امنیت با استفاده زور تامین می شود، در حالیکه، صلح توام با داد و ستد و مفاهمه سیاسی است.

وحید مژده می گوید: "اشرف غنی احمدزی بیشتر به امنیت اهمیت می دهد — چنانچه قرار داد امنیتی با امریکا امضا شد، نیرو های افغان تقویت خواهد شد، پس برنامه این است که از طریق جنگ طالبان ضعیف شوند تا بعدا حاضر به مذاکره شوند."

آقای مژده به این باور است که چنین طرز دید در گذشته نتیجه نداد و در آینده نیز بی نتیجه خواهد ماند. او می گوید که غیر از جنگ از حکومت جدید انتظار دیگری ندارد.

وحید مژده می گوید: "با امضای قرار داد امنیتی، فکر میکنم بسیار مشکل است باور کنیم که آقای اشرف غنی احمدزی، کار غیر از جنگ خواهد کرد."

در سال های گذشته، حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان، تلاش ها دوامدار برای مذاکره با طالبان کرد.

تلاش های ناکام حامد کرزی

ولی همه این تلاش نتایج مطلوب را در پی نداشت. حملات طالبان به خصوص حملات انتحاری تشدید شد و گسترش یافت. به باور شماری از تحلیلگران، تعداد زیادی از طالبان رها شده از زندان، دو باره به صفوف گروه طالبان پیوستند.

رئیس جمهور احمدزی در جریان مبارزات انتخاباتی اش از ملا محمد عمر، رهبر طالبان، و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، خواست تا از جنگ دست بکشند و اهداف شان را از طریق سیاسی و مدنی به دست بیاوند.

تا حال دقیق معلوم نیست که رهبری جدید افغانستان با چی روشی با طالبان و سایر گروه های مسلح برخورد خواهد کرد.

شماری از تحلیلگران به این باورند که اگر طالبان به روند صلح نپیوندند، حکومت جدید در برابر آنان برخورد جدی به شمول استفاده از قوای نظامی، خواهد کرد.

اما شماری دیگر از تحلیلگران اعتقاد دارند که استفاده از قوای نظامی در 13 سال گذشته نتیجه نداد؛ در آینده نیز بی نتیجه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG