لینک های دسترسی

Breaking News

ضیا مسعود: افراد جمعیت و جنبش در شمال بر ضد حکومت می‌جنگند


آقای مسعود که خود مشاور ارشد رئیس جمهور غنی بود، آقای غنی را به تقلب متهم کرد
آقای مسعود که خود مشاور ارشد رئیس جمهور غنی بود، آقای غنی را به تقلب متهم کرد

شماری از جنگجویان مسلح حزب جمعیت و جنبش اسلامی در شمال افغانستان بر ضد حکومت می‌جنگند.

احمد ضیا مسعود، عضو برجستۀ حزب جمعیت اسلامی افغانستان، ضمن بیان این مطلب گفته است که تنها طالبان عامل بر هم زدن امنیت و ثبات در افغانستان نبوده، بلکه به گفتۀ وی، بیشتر گروه های مسلح مخالف دولت در فاریاب و جوزجان، اعضای وابسته به حزب جمعیت اسلامی یا جنبش اسلامی اند.

آقای مسعود گفت "این به خاطری است که مردم نتیجۀ مشارکت سیاسی خود را در یک روند سیاسی به شکل شفاف نمی بینند. وقتیکه من حضور خود را در ساختار نبینم، وقتیکه نتایج رای خود را نبینم، مسلماً تفنگ می گیرم و بر علیه حکومت جنگ را شروع می کنم".

این مشاور پیشین رئیس جمهور محمد اشرف غنی در امور حکومتداری خوب که در مراسم سالیاد قربانیان جنبش "رستاخیر تغییر" صحبت می‎کرد، حکومت را متهم به کشتار فعالان این جنبش کرد و به گونۀ مشخص انگشت انتقاد به سوی رئیس جمهور غنی بلند کرد.

شماری از جوانان افغان سال گذشته در همین روز، با انتقاد از عملکردهای حکومت به ویژه رئیس جمهور غنی، دست به راهپیمایی زدند که در اثر برخورد آنان با پولیس چندینعضو"جنبش رستاخیر" به شمول سالم ایزدیار پسر، محمد علم ایزدیار، معاون مشرانو جرگۀ افغانستان، کشته شد.

اما فضل هادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگۀ افغانستان، که در این مراسم شرکت داشت، در واکنش به صحبت های آقای مسعود گفت که حزب جمعیت اسلامی افغانستان در حالی از نداشتن حضور در نظام کنونی صحبت می کند که خود سهم ۵۰ درصدی در نظام دارد.

آقای مسلمیار به گونۀ مشخص خطاب به احمد ضیا مسعود گفت که این نظام است و "زمانی این نظام از تو و کرزی بود".

آقای مسعود در این نشست رئیس جمهور غنی را "قاتل" و "تقلبکار" خواند، اما رئیس مشرانو جرگه گفت که اگر چنین باشد، خود آقای مسعود نیز به عنوان مشاور ارشد ریاست جمهوری افغانستان، "شریک قتل" و "نظام متقلب" است.

در همین حال، ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات احمد ضیا مسعود گفته است که هر ادعای سیاستمداران باید مبتنی بر ثبوت و مدارک باشد و اگر چنین مدارکی موجود باشد، باید منتقدان "شهامت و جرات اخلاقی" را داشته باشند و این اسناد را به مراجع عدلی و قضایی بسپارند.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، گفت که ادعاهای مطرح شده در پیوند با کارکرد حکومت وحدت ملی "از اساس بی بنیاد و غلط است".

XS
SM
MD
LG