لینک های دسترسی

Breaking News

شمار بیماران ایدز در افغانستان به ۱۲۵۰ رسید


شمار بیماران ایدز در افغانستان به ۱۲۵۰ رسید
شمار بیماران ایدز در افغانستان به ۱۲۵۰ رسید

وزارت صحت عامه افغانستان میگوید آمار تمام افرادی را که مبتلا به وایروس اچ آی وی و مرض ایدز اند در دست ندارد، اما تخمین میرود که بیشتر از دو هزار تن در افغانستان به این بیماری آغشته اند. تا حال ۱۲۵۰ مورد این مرض بطور رسمی ثبت و تایید شده است.

بسیاری بیماران ایدز یا بدلیل عدم آگاهی یا گریز از شرم و حقارت مرتبط با ایدز، به مراکز تشخیص و مشوره دهی صحی مراجعه نمیکنند.

ثریا دلیل، سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان، میگوید گسترش ایدز در کشور عوامل مختلف دارد.

او گفت "مهاجرت ها، فقر، کشت کوکنار، اعتیاد به مواد مخدر، بیکاری و جنگهای طولانی همه عواملی اند که آسیب پذیری افغانستان و مردم را در برابر اچ ای وی بلند می برد که شیوع متمرکز زیادتر در بین معتادین مواد زرقی یا کسانی که مواد مخدر را از طریق سوزن میگیرند زیاد است."

افغانستان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده مواد مخدر در جهان بحساب میرود. تولید و موجودیت مواد مخدر در کشور همزمان بوده است با افزایش شمار معتادین مواد مخدر که به گفته مقامات به بالاترین حد آن رسیده است.

گمان میرود بیشتر از یک میلیون نفوس افغانستان از مواد مخدر استفاده میکنند. پیوند میان اچ آی وی ایدز بیشتر زمانی ظاهر میگردد که معتادین از یک سوزن بطور مشترک استفاده کنند.

یکتن از معتادین مواد مخدر که نخواست نامش ذکر گردد به رادیو آشنای صدای امریکا گفت "من درایران که بودم تریاک استفاده میکردم، ترک کرده بودم، اما اینجا که آمدم کدام انتظاراتی که از فامیل داشتم، برآورده نشد، تفاوت زیادی اینجا وجود داشت، خانه و جایداد من همه تصرف شده بود، از همین خاطر من یک بار دیگر به مواد مخدر آغشته شدم."

یکی از عوامل عمده شیوع اچ آی وی ایدز در افغانستان عدم آگاهی مردم از این بیماری و طروق جلوگیری از آن گفته میشود.

XS
SM
MD
LG